16101

Liefde doet

Goff, Bob

Themaboek christelijk leven

29-10-2016

Hilarisch, diep menselijk, origineel, eenvoudig, bijzonder, gewoon, buitengewoon, goddelijk en schitterend in meer opzichten is dit leven, eh… boek van Bob Goff. Iemand die de tijd uitkoopt en toch niet haastig leeft. Iemand die iedereen wil redden en zeer waarschijnlijk alle tijd neemt in die ene relatie van dit moment. Je leert hem een beetje kennen: volhardend, humoristisch en zoekend naar wie hijzelf is en wie Jezus nu echt is. Nederig, groots. Snel en toch stilgezet.

Avontuur, ja dat woord dat hij zo vaak gebruikt, vergat ik nog: het avontuur van het leven. Een avontuur met gouden en zachte randen en zwarte scherpe randen. Zoals het leven is. Deze man, dit leven is in alle opzichten aantrekkelijk, hoewel hij confronteert: “Bestudeer je Jezus, stalk of volg je Hem?” En altijd de les in cursieve letters boven het hoofdstuk. Vroeger dacht ik… Nu weet ik…

Prachtig! Maar gevaarlijk. Erg gevaarlijk. Als je van plan ben niets aan je leven te veranderen. Als je van plan bent om niet in je hart te laten kijken. Als je van plan bent om zeker niet op avontuur te gaan. Dan moet je dit boek niet lezen, want stel dat er iets in je wakker wordt dat al die plannen overhoopgooit. Stel…

Mijn hart bonkt in mijn keel om een paar zinnen: “Hij was gewend om op het randje te leven, dan pas leefde hij echt (over een vriend)”. Je weet precies waar je goed in bent. Doe die eerste stap buiten de box! De rest gaat vanzelf volgen.

En bij het hoofdstuk De Poppenspeler lees ik met een brok in mijn keel: “God houdt zelfs nog meer van ons met de littekens van de klappen die we hebben opgelopen.”

Wil je een nieuw vuur in je leven? Een stimulans om zelf op pad te gaan? Lees deze geschiedenis, dit levensverhaal en word zelf het verhaal van je leven. Ik geef dit boek 5 sterren, omdat het zeer aanspreekt, zeer humoristisch is, zeer diep gaat en niemand leeg achterlaat.

[Total: 2 Average: 4.5]

Rating: 5

2 Reacties op: Liefde doet

• Antoinette schrijft:

Liefde doet heb ik net dichtgeslagen. Wat een ongelofelijk boek! De laatste woorden van Bob Goff lijken een persoonlijke brief, pats boem recht in mijn hart, een aanmoediging om nu zelf stappen te zetten, om je eigen verhaal te vertellen om te doen waarvoor God je geschapen heeft.
    Dit is echt een bizar mooi boek. Het leest heel gemakkelijk, 31 hoofdstukken met voorvallen uit het leven van Bob Goff waarvan je al gauw denkt, nee dat kan niet, net over de top, maar daardoor wel heel prikkelend en boeiend geschreven waardoor je blijft lezen. Avontuurlijke verhalen die je zelf niet zou verzinnen met veel humor en ook wel zelfspot. Dan maakt hij een verbinding met zijn geloof of beter gezegd met Jezus. Zoals hij bijvoorbeeld op de bank voor de kamer van de decaan is blijven zitten, net zo lang totdat hij wordt toegelaten op de rechtenstudie die hij graag wil doen met dit ene zinnetje: “U hoeft alleen maar te zeggen, Ga je boeken aanschaffen.” Liefde doet laat heel wat van het christendom vallen. Eigenlijk blijft er alleen één persoon over en hoeveel Hij geeft in een relatie. Overigens is het niet zo dat Bob alleen maar de zonnige kant van het leven ziet, er is ook ruimte voor falen en gebrokenheid. Wanneer je dit boekt leest wordt je meegetrokken in die relatie, allereerst met Bob zelf, je kan haast niet anders van hem houden, zoals hij ook van de lezer houdt. Maar bovenal Hij wijst je voortdurend naar Jezus en motiveert om jezelf te verbinden met het leven en de mensen om je heen. Elk verhaal heeft een insteek over hoe hij vroeger dacht dat het leven (of geloof) was en hoe hij er nu in staat en de verhalen bewijzen dat. Echt bijzonder. Dit is zo’n autentiek boek zoals ik nog nooit heb gelezen. Het blijkt uit het feit dat hij zijn telefoonnummer achterlaat in het boek. Hij getuigt zo van vertrouwen dat hij beschikbaar wil zijn voor wie hem op enig moment nodig heeft.

Rating: 5