14078

14078

Molema, Jeanette

Jeugdboek

Aritha Vermeulen

28-06-2014

Jeanette Molema heeft al veel boeken geschreven. De pony’s van de Pegasus zijn erg geliefd. Jeanette is leerkracht op een basisschool. Toen ze kind was reed ze zelf pony. Nog steeds vind ze paarden en pony’s heel mooi en heel soms maakt ze zelf een rit.

Vechten voor Goldie is deel 7 uit de bovengenoemde serie Het verhaal begint direct al heel spannend met een gevaarlijke wedstrijd tussen Maudi en haar vriendin Josja. Iets later, aan het einde van het eerste hoofdstuk, wordt duidelijk waar het in dit boek over gaat. Maudi’s vriendin Josja heeft vriendelijke, lieve pleegouders. Maar ze worden te oud om goed voor haar te zorgen. Er is grote kans dat de pleegouders moeten verhuizen naar een aanleunwoning en dan is er geen plaats meer voor Josja en haar broertje Jimmy. Waar moeten zij dan blijven? Maudi heeft een plan. Ze wil graag dat Josja bij haar komt wonen. Maar Vera, de vriendin van Maudi en Josja, wil precies hetzelfde. Beide vriendinnen proberen Josja zover te krijgen om een keuze te maken. Josja’s lievelingspony Goldie, een mooie palomino is de inzet Een spannende lijn in dit boek is de vermissing van Jimmy, broertje van Josja. Zullen ze hem terugvinden?

Vechten voor Goldie is een spannend boek voor meisjes die van pony’s en paarden houden. Het heeft een sprekende foto omslag. De bladspiegel is rustig en het lettertype duidelijk. Jeanette Molema hanteert een vlotte schrijfstijl en haar dialogen voelen heel natuurlijk aan. Ik vind het een plus dat dit verhaal in de tegenwoordige tijd geschreven is Wel moest ik even in het verhaal komen, omdat ik de andere delen niet gelezen had. Daardoor kende ik niet precies de achtergrond van de personen. Maar het kan goed: een deel los van de serie te lezen.

Achter in het boek staat een beginnetje van het nieuwe deel in deze serie.