16007

16007

Piper, John

Themaboek

13-01-2016

De volledige titel van het boek is: De reinigende kracht van het leven uit geloof in de toekomstige genade.
Op bladzijde 111 van dit prachtige en diepgaande boek over de genade van God, geeft John Piper zijn motivatie om dit boek te schrijven: “dat ik op een of andere manier zou kunnen komen tot de diepere ervaring van het leven uit geloof in de toekomstige genade, en zoveel mogelijk mensen met me mee zou kunnen krijgen.” En dat gebeurt terwijl je dit boek leest: je komt steeds vaster in je geloofsschoenen te staan. De vraag waar dit boek antwoord op geeft is: Hoe overwint geloof in de toekomstige genade bezorgdheid, trots, schaamte, ongeduld, hebzucht, bitterheid, moedeloosheid en wellust? En dat gaat nogal diep en heel ver. John Piper is een denker en je moet echt gefocust zijn om hem te kunnen blijven volgen, maar als je dat doet, blijft dat niet zonder positief effect in je leven en dat is precies wat hij bedoelt met zijn boek.

Het is niet zo dat John Piper gemakkelijk wegleest, toch schrijft hij op een bepaald makkelijk te begrijpen manier. Hij voert je mee in de werking van Gods genade en dat kan niet anders dan helpend en verhelderend zijn. Ik blijf het boek steeds weer pakken op momenten dat ik me wil richten op en na wil denken over de prachtige zekerheid die ik heb door Gods kind te zijn en te zien waar ik recht op heb, wat ik ontvangen kan en wil, waar ik naartoe ga en wie God voor mij is.

Ik ben blij dat John Piper dit boek geschreven heeft. Ik geloof dat het een levenswerk is en het is alleszins de moeite waard om het te lezen. Niet iedereen zal het een goed te lezen boek vinden, want het is van een pittig niveau voor volwassen (in hun geloof) christenen en theologen.