05014

Tegenstand

LaHaye, Tim en Jenkins, Jerry B.

16-08-2005

Dit boek is het tweede deel van de serie De laatste bazuin, een serie die zich afspeelt in de eindtijd van de wereld. Vier mensen die zich tot God bekeerd hebben vormen een team, het verdrukkingscommando. Ray, zijn dochter Cloë, predikant Bruce en journalist Buck verdiepen zich in de schriften en proberen de wereld van hun tijd te begrijpen. Zij zien Nicolae Carpathia, president van Roemenië in snel tempo opklimmen tot secretaris-generaal van de V.N. Daarbij ontziet hij niets en niemand, maar naar de wereld toe komt hij over als een vredelievend persoon, die uit is op de wereldvrede. Maar de vier vrienden zien in hem de antichrist, ofwel het witte paard uit het Bijbelboek Openbaringen. Aan zowel Buck als Rayford wordt gevraagd of zij in dienst willen werken van Carpathia. Dit leidt tot moeilijke beslissingen. Ook speelt er nog de opbloeiende liefde tussen Buck en Cloë. Kan dat echter nog wel in een tijd dat het einde nabij is? De vier vrienden komen voor moeilijke keuzes te staan.

Ik heb het boek vijf sterren gegeven en niet voor niets. De schrijfstijl is vlot, uitnodigend om door te lezen. Heel sterk geschreven en nooit saai. De schrijvers moeten beschikken over een grote creativiteit om dit lezenswaardige verhaal geloofwaardig over te laten komen. En dat is goed gelukt. Waar ik bij het eerste deel nog twijfels had, dit boek is gewoonweg uitstekend geschreven. Ook het liefdesverhaal wat er tussendoor loopt, komt niet flauw, maar juist zeer geloofwaardig over. Het wordt ook meegenomen in de vraag: wat is als christen mijn plaats in de wereld? In dat opzicht geeft het boek stof tot overdenking ook voor onze tijd.