05015

Pontius Pilatus

Maier, Paul

Historische roman

12-10-2005

2 out of 5 stars

Het gaat hier om een historische roman over het leven van Pilatus. Een gouverneur met ambities, die te werk wordt gesteld in de Romeinse provincie Judea, door Tiberius. Hier heeft hij veel te maken met de religieuze leiders van de Joden, die grote macht en invloed hebben. Zijn vrouw Procula heeft wel waardering voor deze Joden en is vooral ook onder de indruk van de verhalen over Jesua, een profeet. Ook haar man krijgt met Hem te maken. Het volk van Judea eist namelijk zijn kruisiging. Pilatus vindt echter geen schuld in Hem en probeert dit te voorkomen door Jesua naar Herodus te sturen. Maar deze wil geen uitspraak doen en zo wordt Pilatus gedwongen het volk zijn zin te geven. Enkele dagen na de kruisiging ontstaan verhalen over een opstanding, waar Pilatus niet goed mee uit de voeten kan. Na een gewapend conflict met de Samaritanen wordt Pilatus naar Rome teruggeroepen en verliest hij zijn positie. Inmiddels zit in Rome Caligula als keizer. De straf is mild, omdat hij, zo verklaart hij, hetzelfde gedaan zou hebben. De laatste jaren van Pilatus zijn rustig; toch wordt hij steeds meer geconfronteerd met de christenen die Jesua volgen. Zijn eigen vrouw wordt christen, zij werd later zelfs heilig verklaard. Het boek eindigt met een ontmoeting tussen Pilatus en Cornelius. Het gesprek zet Pilatus wel aan het denken over het christendom, maar daarbij eindigt het boek.

Het is een lastige roman om te beoordelen. De schrijver legt veel nadruk op de historie, wat gezien zijn beroep, namelijk hoogleraar oude geschiedenis, wel te begrijpen is. Maar hierdoor wordt het verhaal op een aantal plaatsen wat taai. Nu heb ik persoonlijk grote interesse in geschiedenis, maar zelfs voor mij was het hier en daar te veel geschiedenisles. Na het lezen van 'De grote brand van Rome' van dezelfde schrijver, was ik erg enthousiast. Ik zou dat boek dan ook eerder aanraden, zeker voor mensen die van een goede roman houden. Al is dit een boek waarbij de schrijver zich uitstekend heeft voorbereid, vanwege de taaiheid toch slechts 2 sterren.