13013

Sjaco

Braam, Conny

Historische roman

20-02-2013

Een prachtige historische roman. Geheel in stijl wordt de vorm gebruikt waarin een verteller (Tobias van Thuynhuizen) beschrijft hoe hij verstrikt raakt in het leven van Sjaco.

Sjaco is een verdachte die opgepakt is vanwege inbraak, mishandeling en moord. De zaak intrigeert Tobias en via zijn oudoom, die hoofdofficier is, krijgt hij de gelegenheid om een kroniek te schrijven. Onze verteller komt terecht in een wereld waar hij geen weet van had. De manieren om Sjaco en anderen tot bekentenis te dwingen, de mishandelingen, wreedheden en de wijze waarop zij die bekennen ter dood worden gebracht, schokken hem zeer.

Sjaco echter bekent niet en Tobias krijgt de gelegenheid hem te bezoeken in zijn cel. Vanaf dat moment ontstaat er een relatie tussen beide mannen. Tobias kan nauwelijks geloven dat zo'n sympathieke man de hem toegeschreven wandaden heeft gepleegd en samen met zijn buurvrouw, een rijke weduwe, gaat hij op onderzoek uit. Dat leidt ertoe dat de terechtstelling van Sjaco steeds wordt uitgesteld. Tobias komt in delen van Amsterdam die bekend staan als de achterbuurten, er komt een advocaat die Sjaco wil verdedigen en er ontwikkelt zich een felle strijd tussen het stadsbestuur en Sjaco, vertegenwoordigd door zijn advocaat, geholpen door Tobias en buurvrouw Machteld, die in het geheim pamfletten verspreidt ten gunste van Sjaco.

In het boek komen veel misstanden uit begin 18e eeuw aan de orde:

• De hypocrisie van bestuurders (inclusief oom Ferdinand). Zij blijken het met de christelijke normen niet erg nauw te nemen.
  • De slavenhandel, waarvan de impact nog nauwelijks bekend was bij de burgerij.
  • De wrede manieren om verdachten tot een bekentenis te dwingen.
  • De grote afstand tussen rijk en arm, waarbij het nauwelijks mogelijk is in elkaars wereld te treden.

Dit boek is een uitstekende historische roman. Verrassende wendingen maken het prettig leesbaar. Als vanzelf ga je meeleven met Sjaco en hoop je tot het einde dat het goed zal aflopen. Er is goed onderzoek gedaan en verwerkt in het verhaal. Zo komt Tsaar Peter nog voorbij en meer details uit de geschiedenis. Een aantal van de personages uit het boek heeft daadwerkelijk bestaan. Ik kan dit boek aan iedereen aanbevelen, al wordt er wel een paar keer in gevloekt.