16082

16082

Brouwer, Willeke

Jeugdboek

06-09-2016

Er staat onder de titelbeschrijving in dit boek: leeftijd 10-12 jaar, maar ik heb vreselijk genoten bij het lezen van dit boek. Silvester is een nerd van ongeveer die leeftijd en hij heeft het niet meer, want hij verhuisd met zijn ouders en zusje van de stad naar het platteland. Silvester moet afscheid nemen van zijn huis, zijn klas met zijn vrienden, het leven in de stad, zijn gitaarlessen, zijn bandje, zijn wereldbeeld, zelfs het beeld van zichzelf begint te kantelen door deze onderneming.

Hij is het er niet mee eens en is van plan om het er niet mee eens te blijven. Hij voelt zich vanaf het moment van aankondiging tot weken na de verhuizing niet lekker in zijn vel. Maar de frustratie over de enorme veranderingen in zijn leven wordt zo grappig verteld, dat je je niet realiseert hoe enorm groot de verandering is. En toch wel, want alle details worden getekend en doorleefd opgeschreven.

Silvester verwerkt alles op een geheel eigen en soms wat onhandige manier. Eén van die manieren is een schrift, waarin hij alle nieuw geleerde woorden opschrijft tot aan knienegies aan toe, wat konijnen betekent. Ik kan mij heel goed met Silvester identificeren. Ik versta ook geen woord uit een dialect. De vervreemding die het oproept bij Silvester is goed beschreven. Je kunt net zo goed uit een ander land komen, want alles is anders op het platteland. Zijn vriend uit de stad komt in de herfstvakantie logeren. Zijn blik en verwoording maken het voor Silvester ook iets meer aanvaardbaar, dat hij verhuisd is.

De humor van Willeke Brouwer is geweldig en voor alle leeftijden. De tekeningen zijn ontzettend leuk om naar te kijken en de plattegrondjes nodigen uit tot bestuderen.

Uiteindelijk vindt Silvester verschillende manieren om met de veranderingen om te gaan. Hij maakt vrienden. Hij maakt een schuur schoon met zijn vriendinnetje en maakt er een ‘keet’ van (bier is verboden).

Dit is een boek om gewoon te lezen, maar ook zeker om samen te lezen als je gaat verhuizen of misschien net bent verhuisd. Het confronteert ouders met het feit dat verhuizing een enorm effect heeft op kinderen en dit boek kan hen en hun kinderen helpen om de problemen die erdoor veroorzaakt worden, te bespreken. Je kunt haast een zeker bedrijf naspreken: “Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.” Ik kan niet wachten om de volgende delen ook te lezen. Zeer terecht dat de schrijfster hier de eigenwijsprijs 2016 voor gekregen heeft.

[Total: 10 Average: 3.7]