15127

15127

Slagter, Peter

07-11-2015

Het Woord van God bevat geestelijke rijkdom, grote schatten. In Spreuken 16 vers 20 staat: “Wie verstandig omgaat met het Woord, zal het goede vinden.” Met deze intentie licht Peter Slagter een aantal van die schatten toe. Waarom hij bepaalde thema’s kiest wordt helaas niet uitgelegd. Er zit ook niet echt een verband tussen de verschillende hoofdstukken. Waarschijnlijk is het zijn persoonlijke keuze. Na dit deel zullen nog meer boeken worden uitgebracht onder dezelfde titel, maar door andere auteurs.

Onderwerpen die worden besproken zijn onder andere: De grootheid van God, Immanuel, gelijkenissen, genade, rijkdom, de wet en nog vele andere thema’s. In de bespreking van de onderwerpen wordt veel geciteerd uit de Bijbel, de uitleg is duidelijk en de moeite waard. Ook moeilijke teksten komen aan de orde, bijvoorbeeld het verhaal van Elia en de spotters. Maar met de uitleg van Slagter komt het dichterbij, al blijft het voor ons moeilijk om Gods straffen te begrijpen. Er wordt ook een link gelegd naar de toekomst. Wat is het geweldig als je beseft dat deze wereld niet het einde is als je een kind van God bent. Bijzonder is dat Slagter eindigt met een hoofdstuk over satan. Toch was ik daar blij mee, want hoe vaak lopen voorgangers daar wat omheen, terwijl het hoogst actueel is. We moeten dicht bij Jezus blijven om satan te kunnen weerstaan.

Een studieboek met vele onderwerpen. Geschikt voor persoonlijk gebruik, maar ook voor groepen. Zelf vind ik het wel jammer dat er niet meer samenhang in het geheel zit, aan de andere kant heeft het ook wel weer eens iets anders om bij elk hoofdstuk weer een totaal nieuw onderwerp te bestuderen. Het maakt me benieuwd naar wie de volgende auteur wordt en welke onderwerpen deze dan bespreekt.