15126

15126

Ortberg, John

Geloofsopbouw

05-11-2015

John Ortberg is een auteur die er wat mij betreft volkomen uitspringt wat betreft vlot leesbare, opbouwende boeken.  Dat wil niet zeggen dat je er zomaar doorheen bent. Hij zet je aan het denken. Boeken van deze schrijver zijn niet vrijblijvend. Je ontvangt door zijn enthousiasme een nieuwe passie voor jouw leven, voor je werk, voor God en voor je eigen bestemming. Hij zegt de dingen net even zo, dat je door wilt lezen en terwijl hij zijn thema’s uitwerkt krijg je zicht op jezelf en op wat je wilt, als je tenminste vragen aan jezelf wilt stellen. Meesterwerk is een boek om vaker te lezen in de verschillende fasen van je leven. Sommige hoofdstukken kunnen dan opeens veel meer tot je spreken, terwijl eerder andere hoofdstukken zulke duidelijke taal tot je hart spraken. John maakt in zijn betoog ook ruim gelegenheid van de uitspraken, belevenissen en leermodellen van andere mensen. Daardoor worden zijn stellingen overtuigend en meeslepend.

Wie wil nou niet de beste versie van zichzelf worden? Zoals duidelijk blijkt uit dit boek: Er is geen truc. Het is een levenslang durend proces, waarin je bewuste stappen kunt zetten. Stappen van overgave en verandering. Daarin moet je durven ontspannen, hulp vragen, grenzen stellen, visie ontwikkelen, buiten-de-box denken, aanvaarden en kiezen.

John Ortberg heeft een verfijnde humor, waardoor je soms tot mooie inzichten komt: “… er was toch al niemand die dacht dat je volmaakt was, behalve je moeder misschien.” “… waarop een vriend van mij, die veel slimmer is dan ik, na een aantal pogingen om mij van iets te overtuigen zijn schouders ophaalde en zei: ‘Tja, je kunt een man zonder armen geen bal aangeven’.” ” Je vindt geen vrede door op zoek te gaan naar een meer waar het nooit stormt. Vrede ontstaat wanneer Jezus bij jou in de boot is.” “Als ik geduld nodig heb, zullen er moeilijke mensen in mijn leven zijn…” “Onze gevaarlijkste vijand is niet ziekte, niet het risico om gewond te raken of failliet te gaan. Het is de zonde.” “De rookmelder was mijn vijand niet, de brand was mijn vijand!” “Andere mensen creëren je karakter niet, zij onthullen het alleen maar.”

John Ortberg reikt ook een spiegel aan. Wat ben jij voor type mens? Wat voor vorm past bij jou als het om bidden gaat? Welke mensen kies je uit om je mee te verbinden? Welke kleine dingen doe je om je liefde te tonen aan de mensen waarmee je verbonden bent? Wist je dat blijdschap aanstekelijk is? Hoe open ben jij over de dingen waar je je voor schaamt of waar je bang voor bent? Wat vult jou, wat maakt je leeg? Wist je dat de meeste helden in de Bijbel een baan hadden in de ‘seculiere sector’?

Op bladzijde 285 vond ik een soort samenvatting van wat John Ortberg ons in dit boek wil vertellen: God past je omstandigheden niet aan aan wat jij voor ogen hebt. God maakt gebruik van beroerde omstandigheden om jou te maken zoals Hij voor ogen heeft. En het eind van het boek heeft hij gebruikt om mij en andere lezers uit te dagen om zo je motieven, je gedrag en je doelen te veranderen, dat je iets moet erkennen: God wil dat ik een dreiging vorm voor alle machten van ongerechtigheid, apathie en zelfgenoegzaamheid die onze wereld ervan weerhouden tot bloei te komen. Ik geef dit boek 5 sterren en beveel het net zo hard aan als zijn boek Impact.