16027

16027

Steenbeek, Rosita

09-03-2016

Rosita Steenbeek had geen idee dat het leven van haar oma Rose een mooi boek zou kunnen worden. Haar vader gaf haar die tip, nadat haar oma was overleden. Ze moest daarvoor onderzoek doen en heeft daardoor een interessante familiegeschiedenis kunnen schrijven. Het verhaal begint in de jaren twintig. De Eerste Wereldoorlog is afgelopen en de familie viert een driedubbele bruiloft; een geweldig feest op Wangeroog. Zo maken we kennis met de grote Joodse familie van haar moeder; vier zussen, twee broers en hun kinderen. Rose is dan vijftien, heeft één broertje Hans. Ze danst met haar vader, die weliswaar gewond, toch teruggekomen is uit de oorlog. Ze is vol goede verwachting voor de rest van haar leven, maar al vrij snel blijken dromen niet uit te komen. Ze moet haar geboortestad Keulen verlaten en niet lang daarna blijkt dat haar vader het gezin in de steek laat.

Met een vaardige pen weet Rosita Steenbeek het leven in de roerige jaren twintig te schetsen in deze roman, met als klap op de vuurpijl de romantische ontmoeting van haar opa en oma in Heidelberg in de zomer van 1929. Gerhard Hugenholtz is predikant in Nederland. Voor hem is het liefde op het eerste gezicht, al bij de eerste ontmoeting vraagt hij haar ten huwelijk. Het komt tot een langeafstandsrelatie met gepassioneerde brieven. Voor Rose is het een belangrijk moment in haar leven; zal zij afstand doen van haar Joodse wortels en zich laten dopen? In de briefwisseling en in het verhaal wordt duidelijk hoe de Duitse samenleving verandert voor de Joodse familie. Een aantal familieleden besluit te emigreren, anderen blijven in Duitsland. Rose volgt haar hart en komt eerst in een klein dorpje onder de rook van Amsterdam en later in Klaaswaal, dicht bij Rotterdam. Halverwege het boek breekt de oorlog uit. Hoe veilig zijn Rose en haar familie dan?

Rosita heeft een prettige schrijfstijl waarbij ze schijnbaar moeiteloos historische feiten, familieanekdotes, brieven, persoonlijke mijmeringen en dialogen in een goed  verhaal weet te gieten. In het boek staan verschillende foto’s, zodat je een gezicht krijgt bij de verschillende familieleden en de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Ik mis alleen wel een stamboom, voor het overzicht van de familie. Op de cover staat een familie in oorlogstijd, maar Rose is meer dan een familiegeschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog. Het leven van Rose en haar band met de familie is zo sterk neergezet in het begin van de roman, dat je jemet haar verbonden voelt en hoopt dat het goed afloopt. Ook dit verhaal maakt pijnlijk duidelijk hoe erg het is dat hele gezinnen van de aardbodem zijn verdwenen.