13049

Reiken naar de sterren

Thoene, Bodie en Thoene, Brock

13-7-2013

Het is een heerlijk formaat zo'n dwarsligger, nog geen centimeter dik, maar toch 355 pagina's, een lichtgewicht in je hand. Dat komt natuurlijk door de dunne blaadjes die je steeds maar blijft omslaan, want 'Reiken naar de sterren' is wederom een boeiend verhaal geschreven door het schrijversechtpaar Bodie en Brock Thoene.

Je hoeft niet naar de laatste bladzijde te gaan om te ontdekken hoe het verhaal afloopt, want daar begint de proloog mee. Althans eerst met een vers uit een Engels gedicht van G.K. Chesterton, wat niet vertaald is, maar wel alles te maken heeft met titel van het boek. Het verhaal begint op de intensive care van een ziekenhuis in Dallas waar dominee Adam Wells in coma ligt. Hoe het zover heeft kunnen komen wordt duidelijk als je het boek leest.

De spanning van dit boek zit in de gezinsdynamiek en die spanning is om te snijden. Annie is beslist niet het voorbeeldige predikantskind met haar gothic levensstijl, waarmee ze alles en iedereen in het harnas jaagt. Haar vader, ooit een wonderkind als predikant, hoopt met zijn beroep op het platteland van Texas een nieuwe start te kunnen maken voor zijn eigen carrière, maar ook voor zijn dochter. Maar de zoveelste verhuizing van het predikantsgezin maakt de verwijdering alleen maar groter. Dat is niet het enige geheim wat aan het licht moet komen. Ook Maurene, de predikantsvrouw, houdt de schijn op, diep ongelukkig in haar huwelijk.

Het persoonlijk verdriet van deze hoofdpersonen is goed uitgewerkt in het boek, het ontrafelen van de familiegeheim houdt het verhaal boeiend, hoewel ook enigszins voorspelbaar. Toch is dit boek een aanrader als het gaat om de actieboeken van Hoogspanning. De prijs voor dit boek en het originele formaat maken het een ideaal boek om mee te nemen op vakantie.