09046

Rees Howells, Op de bres

Grubb, Normann

Biografie

16-10-2009

Rees Howells was een eenvoudige man. Hij leefde van 1879-1950. Na een korte introductie over zijn jeugd, lezen we hoe hij tot geloof komt en zich overgeeft aan God. Vanaf ongeveer 1904 komt zijn leven in het teken te staan van Opwekking. Vanaf die tijd vinden er vele wonderen plaats en diepe ontmoetingen met God Zelf door Zijn Heilige Geest. Rees wordt voorbidder voor vele mensen persoonlijk, maar ook voor situaties. Grote gebeurtenissen in de geschiedenis worden vermeld, waarbij God gebruik heeft gemaakt van Zijn kind Rees Howells. We lezen over genezing op het gebed, de waarde van vasten, opwekkingen in diverse gemeentes, zijn werk voor Afrika, de oprichting van kindertehuizen en bijbelscholen.

Onder dat alles bleef Rees Howells een bescheiden man die zich volledig afhankelijk van God wist. Om dit in zijn dagelijks leven actief te doen, deed hij afstand van geld en luxe. Hoe groot is God in zijn leven geweest. Steeds was er op de juiste tijd voldoende geld voor de projecten die Rees in geloof opstartte. Tot zelfs zeer grote bedragen van tienduizenden ponden (!) kwamen op het gebed binnen.

Wat kan een gewoon christen met dit boek? Rees Howells lijkt wel een zeer bijzonder kind van God te zijn geweest, in de orde van Paulus of Barnabas. Heeft hij voor ons wel een boodschap?

1. Allereerst wil ik zeggen dat het lezen van dit boek voor mij de kracht van het gebed bevestigt. Vaak bidden we, maar geloven we ook werkelijk dat God zorgt voor antwoord op ons gebed? Hier leren we dat de kracht van de Heilige Geest daarbij onmisbaar is.
  2. Verder viel mij de geloofsstrijd op van Rees. Vinden wij Gods aanwezigheid niet vaak vanzelfsprekend? Worstelen wij met God? Luisteren we naar Zijn Heilige Geest?
  3. Dan de dankbaarheid. In Nederland van deze tijd zijn we zo verwend. Kunnen wij nog ware dankbaarheid tonen voor wat God ons geeft?
  4. De vele opwekkingen uit die tijd hebben me ook bij het lezen van dit boek weer geraakt. Soms wordt in plaatselijke kerk gebeden om een dergelijke opwekking voor deze tijd. Tot nu toe heeft deze niet plaatsgevonden. Maar we mogen blijvend bidden. We zien elders in de wereld wel grote opwekkingen die antwoord op gebeden zijn.
  5. Ik voel mezelf heel klein worden bij het lezen van dit boek. Maar ik weet me ook getroost door God zelf. Hij kiest immers persoonlijk uit waar Hij Rees Howells voor gebruikt en ook waar Hij mij voor wil gebruiken. Wij hoeven niet allemaal een Paulus of Rees te zijn. Wel moeten we onszelf openstellen om ons door God te laten gebruiken. Rees is hierin een bijzonder voorbeeld.
  6. De liefde die Rees had ten opzichte van zijn medemensen. Blij met elke zondaar die zich bekeert. Hoe staan wij tegenover onze naaste?

Een heel bijzonder boek. Ontroerend, troostend, geweldig om te zien hoe God door de geschiedenis heen werkt in en door mensen. Er worden zoveel wonderen in beschreven en zoveel werken van God de Vader, Zoon en Heilige Geest dat het soms gewoon begint te tollen in je hoofd. Maar ondertussen maakt het je bescheiden en verwonderd: hoe groot is God!

Het boek is goed leesbaar, ingedeeld in vrij kleine hoofdstukken. Met name omdat het lezen je gedachten helemaal in beslag neemt, is het goed om niet meer dan bijv. twee of drie hoofdstukken per dag te lezen en dan te overdenken. Die manier van lezen is voor mij erg goed geweest. Je moet er zeker niet doorheen racen. Het is absoluut één van de beste boeken die ik in de afgelopen jaren gelezen heb. Niet zozeer door een sterke schrijfwijze, daar ontbreekt het hier en daar wel iets aan, maar zeker wel door de inhoud, die voor christenen van deze tijd van grote waarde is. Tenslotte een citaat uit het voorwoord: 'Na het lezen van dit boek is je geloof in het gebed sterker dan ooit.' Ik kan het daar van harte mee eens zijn.