202576

Open en onbevangen

Toren, Benno van den

apologetiek interreligieus

Sandrina Wijnholds

25-01-2024

Hoe gaan wij als christenen om met andersgelovigen? Hoe kunnen we in een multiculturele en -religieuze wereld getuigen van Christus en de waarheid? In dit boek presenteren Benno van den Toren en Kang-San Tan een academische verkenning voor interreligieuze apologetiek. Vanuit persoonlijke ervaringen met meerdere religies en culturen ontstond bij hen het besef dat westerse apologetiek vaak onvoldoende aandacht had voor de contextuele verschillen. In hun model zijn ze op zoek gegaan naar een balans tussen openheid voor een ontmoetingen met andere tradities en de klassieke rationele benadering van apologetiek.

In het eerste deel bieden zij een raamwerk voor het apologetisch getuigen. Er wordt gezocht naar een benadering waarbij argumenten niet strikt rationeel zijn maar waarbij rekening gehouden wordt met de hele mens met hun overtuigingen en gevoelens, hun geschiedenis, cultuur en gemeenschap. Getuigen gebeurt vanuit het besef dat geloof en religie vervlochten zijn met een wereldbeeld waarin iemand ingebed is. Dit zijn geen gesloten systemen, maar culturen en tradities die zich verhouden tot een wereld buiten onszelf, namelijk God. Vanuit deze gedeelde wereld kunnen we met elkaar communiceren.

Degene die getuigt van het geloof zal dus ook de zienswijze moeten begrijpen van degene met wie hij in gesprek is. Dat vraagt tijd, zorgvuldigheid en een open houding. Ook wij kunnen veel leren van andere culturen omdat ook daarin iets van God gekend kan worden. De schrijvers zijn er in hun uitwerking goed in geslaagd duidelijk te krijgen hoe een holistische en contextueel belichaamde apologetisch dialoog eruit kan zien. Daarbij blijven ze vasthouden aan de unieke relevantie van Christus als basis van de getuigenis en getuigen zij van een diep vertrouwen dat de Heilige Geest ook in andere contexten en culturen al vooruitgaat en daarbij niet afhankelijk is van de kwaliteit van het getuigenis.

In het tweede deel van het boek passen zij hun model toe op primaire religies, hindoeïsme, boeddhisme, islam, moderniteit en postmoderniteit. Ze richten zich op apologetische vragen, uitdagingen en kansen die in de ontmoeting met deze specifieke doelgroepen naar boven kunnen komen. Hiermee laten ze goed zien hoe geloofsverantwoording in verschillende religieuze contexten kan bijdragen aan het christelijk getuigenis. Het is uiterst leerzaam om deze verschillende perspectieven aangereikt te krijgen. Ik verwacht echter niet dat de inhoud door iedereen makkelijk verwelkomd zal worden. Het model toont geen middenweg tussen relativisme en absolutisme, maar probeert vanuit een nederige houding een weg te openen voor dialoog en ontmoeting, waarbij de lezer ook voorbereid wordt op mogelijke weerstanden. Daarbij worden je persoonlijke houding en de gegrondheid in Jezus centraal gesteld. Sommige lezers zouden dat mogelijk te weinig absoluut of fundamenteel kunnen vinden.

Het boek sluit af met mooie vragen, die goed gebruikt kunnen worden voor verdere verdieping of voor gespreksgroepen. Voor de lezer die zich graag grondig in dit onderwerp wil verdiepen, worden ook veel verwijzingen naar bronnen aangereikt. De inhoud is vrij academisch en vraagt wel enige achtergrondkennis.

Dit boek beantwoordt aan een duidelijke behoefte om op een nederige en tegelijk respectvolle manier te kunnen getuigen van de hoop die in ons is. Dit boek wordt daarom van harte aanbevolen aan ieder die in de wereld een getuige van Christus wil zijn.