Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

15013

15013

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Lloyd-Jones, D. Martyn

Theologie

Frea Kroese

26-01-2015

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

De dominee die ooit arts was, preekte veel over de oorzaken en genezing van het matte hart, de terneergeslagen geest, het verdofte gevoel en de vertraagde wil: allemaal symptomen van wat hij noemt 'geestelijke depressie'. Hij preekte er 21 zondagen over in de Westminster Chapel te Londen. De preken zijn in dit boek onverkort en onveranderd samengebracht. In zijn voorwoord zegt hij: "Ongelukkige christenen zijn, om geen krassere woorden te gebruiken, toch eigenlijk maar een povere aanbeveling voor het christelijk geloof." Het is bij deze dominee zo, dat iemand die voluit christen is, nou eenmaal niet ongelukkig kan zijn. Hij legt dat steeds verder uit in zijn preken, die goed te lezen zijn. Dit boek is geen boek om achter elkaar uit te lezen. Het is perfect om af en toe te pakken en een preek in zijn geheel te pakken.

Natuurlijk legt D. Martyn Lloyd-Jones eerst het fundament voor de rest van zijn preken en bouwt zo de stellingen die hij daarin poneert, goed uit. Domweg komt het er op neer, dat als jij gelooft, christen bent, het nu eenmaal niet zo kan zijn, dat je somber en ongelukkig bent. Dan heb je kennelijk iets in het geloof niet helemaal goed begrepen. En daar gaat hij mee aan de slag. Dat onbegrip kan op allerlei gebied liggen: op het gebied van de geest, op dat van het verstand, of het gebied van je emotie. Geest, hart en wil zijn een eenheid in je leven en dus ook in het geloof, dat die alle drie omvat en helemaal in beslag neemt. Dat wil zeggen dat je de Bijbel goed moet kennen, dat je alle liefde van God moet hebben en een volledige toewijding om God op zijn woord te gehoorzamen. Een stevig fundament voor de rest van zijn preken. Het is schitterend om te merken hoe niet aan trends gebonden de boodschap van deze preken is. De opdracht: "Verblijdt u", zegt hij, heeft niets te maken met "doe maar net of je een blij christen bent" en ook niets met de zoektocht naar het geluk. Je bent gelukkig als je honger en dorst naar gerechtigheid en niet als je hongert naar je eigen geluksgevoel.

Dit boek is voluit christocentrisch. Jezus Christus staat in het middelpunt, op Hem richten we ons, juist voor de genezing van ons hart en de aansporing van onze wil en de overtuiging in onze gedachten. Dat brengt enorme vreugde en levenslust in de Gemeente van Jezus Christus. Het gaat om horen, aannemen en doen, precies wat Jezus zelf ook steeds zei.
Als eerste heb ik de preek met de titel: 'Vertragen in goeddoen' gelezen. In die preek gebruikt de dominee een bemoedigend en troostend voorbeeld. Je kunt geestelijke groei en ontwikkeling vergelijken met een moeder die met haar dochtertje de deur uitloopt. Het kleine meisje dartelt en springt, vol levenslust. De moeder volgt bedachtzaam en vastberaden. Haar tempo is wel lager, maar toch blijkt in de loop van de dag dat zij meer energie heeft dan het kleine meisje dat ogenschijnlijk meer energie lijkt te hebben dan haar moeder. Die moeder heeft meer verantwoordelijkheid en moet de hele dag door met allerlei taken, dat meisje hoeft alleen maar te spelen en te leren. Zo kan het ook zijn met de ontwikkelde gelovige. Hij of zij lijkt trager, minder energiek, maar weet precies wat haar of zijn doel is en waar hij of zij naar toe gaat. Prachtig voorbeeld.

Ik geef dit boek 5 sterren. Het is het waard om vaak gepakt te worden zodat de gelovige mens, die wat wegzakt van zijn weg, weer bemoedigd en getroost en aangespoord wordt om een aanstekelijk christen te blijven en Gods weg voluit en met vreugde te gaan.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.