Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

15089

15089

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Habib, Samaa / Thoene, Bodie

Levensverhaal

Cora van Dijk

07-08-2015

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

De geschiedenis van Samaa is werkelijk gebeurd. Op voortreffelijke wijze heeft Bodie Thoene dit in verhaalvorm gegoten. Daardoor is het goed gelukt om met de bijzondere manier waarop God in het leven van Samaa heeft gewerkt, mee te leven.

Samaa groeit als kind op in een land waar het communisme is verdreven door de Islam. Omdat haar hele familie deze godsdienst aanhangt is het leven goed. Maar dan begint God in haar te werken. Ze vraagt zich af wie ‘De Almachtige’ nu eigenlijk is, ze komt op zondag in een kerk terecht en ziet verschillen met haar eigen Allah. Dan beginnen Islamitische groepen aanslagen, hetgeen vraagtekens oproept. Ze verdiept zich in het christendom, doordat ze lessen krijgt van haar karateleraar die zijn lessen gebruikt om de kinderen over Jezus te vertellen en zijn liefhebbende Vader in de hemel. Dit staat in schril contrast met het geweld dat Samaa om zich heen ziet. Ondanks haar jonge leeftijd verlaat ze de Islam en keert ze zich tot haar Heiland Jezus. Dit natuurlijk tot verdriet en woede van haar familie. Vader en broers gebruiken lichamelijk geweld om haar op andere gedachten te brengen, maar ze houdt stand.

Dan komt de dag dat er een aanslag wordt gepleegd op de kerk waarin de gemeente samenkomt. Binnen een tel verandert de kerk in een slagveld. Mensen liggen te sterven en zijn gewond, ook Samaa. Ze wordt naar een ziekenhuis gebracht, waar ze sterft, maar weer tot leven komt. God doet wonderlijke dingen met haar en ze mag verder leven om van zijn grote wonderen te getuigen. Het is voor ons hier in het westen moeilijk te begrijpen hoe God werkt door gebedsverhoring en wonderen. Toch hoeven we niet te twijfelen aan de waarheid, want onze God is een machtig God.

Het boek begint met de aanslag in de kerk. Daarna volgt de geschiedenis van het leven van Samaa tot aan die dag en verder  Wat een veelbewogen leven. Meer nog dan de bijzondere dingen die in haar leven gebeuren, was ik onder de indruk van de volharding van de christenen die daar leven. De tegendruk is zo groot dat je eronder zou bezwijken. Maar wat is God dan krachtig door bijvoorbeeld de karateleraar heen, die zijn leven waagt door Bijbellessen te geven en ook Bijbels uit te delen. Door Samaa, die blijft bidden voor haar familie en in de loop van de tijd keren velen zich af van de Islam om de ware God te dienen. Door de Geest geleid getuigen ze, al staat hun een zware straf te wachten, soms zelfs de dood.

Dit is beslist het meest indrukwekkende boek dat ik de laatste jaren heb gelezen. Het is voor heel de christelijke wereld een belangrijk getuigenis waarvan wij kunnen leren dat we in alle eenvoud volledig op God kunnen en mogen vertrouwen. “Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naderen van de dood, volkomen uitkomst geven!”

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 5 Average: 4]

 



2 Reacties op: Oog in oog met Jezus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.