17129

Onschuld

Koontz, Dean

Thriller

19-10-2017

Addison Goodheart woont onder een Amerikaanse stad. Als hij zich in de open lucht vertoont is dat alleen maar in de holste uren van de nacht. Juist wanneer de meest rottige dingen gebeuren, die je je kunt indenken. Op een nacht wil hij zoals hij regelmatig doet, weer eens een boek uit de bieb lenen (dat hij overigens normaliter keurig weer terugbrengt), als er een meisje door het gebouw rent. Ze wordt achternagezeten door een man, die haar jaren geleden geprobeerd heeft te verkrachten. Tegen de hem opgelegde raad in, besluit Addison haar op te zoeken en zich bekend te maken. Deze ontmoeting verandert zijn leven totaal en neemt hem mee in een ongekend nieuw avontuur.

Dean Koontz heeft verschillende verrassingen voor je klaarliggen in deze thriller. Ten eerste wil je weten wat er nu precies met Addison aan de hand is. Vervolgens wil je weten waarom dat meisje door de bieb rent. Heel precies neemt Dean Koontz je mee door het verhaal.

Er gaan nogal wat mensen dood in deze thriller, wat in een thriller een gegeven is. Als je daar niet van houdt, moet je het niet lezen. Het is zeer interessant hoe Dean Koontz omgaat met het goede en het kwade in de wereld. En hij schuwt niet om er een bovennatuurlijke wereld op na te houden waarin verschillende engelen of demonen huishouden. Deze dimensie maakt het boek belangwekkend om kennis van te nemen. Het verhaal schurkt aan tegen de waarheden zoals christenen die kennen of zoals ze in de Bijbel staan, maar er is geen sprake van een relatie met God. Een bijzonder element is wel dat Dean Koontz de plek van het goede en van het kwade en de uitingen ervan juist aanwijst en beschrijft. Het interessante element is dat de mens daar zowel geen keus als wel een keus in heeft.

Ik zou dit boek niet aan tieners aanbevelen. Toch kan het lezen ervan een aanleiding zijn tot gesprekken over hoe het goed en het kwaad zich manifesteren in deze wereld.

Hoewel de titel dit beweert is het gedachtegoed in het boek bepaald niet onschuldig, maar zet je aan om na te denken over de keuzes die je maakt en de reacties die je vertoont. Door de ontluikende romantische relatie tussen de jongen en het meisje, krijgt het verhaal extra aantrekkingskracht.

De schrijver is een prima schrijver. Hij wisselt spannende en flitsende scènes af met contemplatieve gedeelten. Hij bouwt het verhaal mooi op naar de onthullende climax, die toch nog verrassend is, ook al ga je steeds meer vermoeden waar het om gaat. Het bizarre is ook nog dat je veel elementen in het verhaal als werkelijk en mogelijk kunt voorstellen tot aan het verzet van de duisternis toe, als de liefde wordt omgezet in een verbond.

Ik geef dit boek 4 sterren, maar geef de raad dat je het leest als je stevig in je schoenen staat.