15151

15151

Lawson Timmer, Julie

29-12-2015

Wat gebeurt er met je als je een goede advocaat, huismoeder en echtgenote bent en je krijgt te horen dat je de ziekte van Huntington hebt? Je gaat dood. Dat weet je. Maar de weg daar naartoe…. Hoofdpersoon Mara wil niemand tot last zijn, al verliest ze lichaamsfuncties. Ze raakt haar werk kwijt, staat niet meer stevig op haar benen, wordt incontinent; ze moet erkennen dat het moeilijk wordt en dat is zacht gezegd niet makkelijk. Liever dan dat ze haar man belast communiceert ze via een forum op internet. Daar heeft ze Scott ontmoet, waarover je in de tweede verhaallijn leest. Ook hij heeft een moeilijk leven, maar beiden hebben ze te maken met het leren loslaten van een kind. Het hele boek gaat over slechts vijf dagen, maar de flash-backs worden zo goed verwerkt dat het nergens saai wordt. Alleen de vrouw van Scott komt soms wat irreëel over, maar verder is het verhaal geloofwaardig en zeer goed geschreven.

Dit is een krachtige debuutroman van Julie Lawson Timmer. De schrijfstijl is prachtig, ontroerend en neemt je mee. Duidelijk heeft ze zich goed verdiept in de ziekte van Huntington. De moeilijkheden die op het pad van Mara komen, komen vanuit de werkelijkheid van mensen met een ongeneeslijke ziekte. De gevoelens van Mara zijn representatief voor mensen die weten dat hun stervensdag aanstaande is. Als christen is niet moeilijk om mee te leven met Mara. Daarom is het goed dit boek te lezen, al ben je het niet eens met de keuzes die Mara maakt. Het leidt ertoe dat je je medemens beter begrijpt. Jammer is wel dat er regelmatig gevloekt wordt. Toch is het een goede, sterke roman die je veel inzicht kan geven. Zelf heb ik meegemaakt dat iemand met de dezelfde ziekte als ik, multiple sclerose, de keuze maakte voor euthanasie, omdat ze gebruik moest gaan maken van een rolstoel. Dat vond ik toen onbegrijpelijk. Het beschreven leven van Mara maakt dat je compassie krijgt met iemand met een doodswens. We krijgen er steeds meer mee te maken en ik geloof dat meeleven beter doet dan afwijzen. Een stuk van dat meeleven kunnen we leren door ons te verdiepen in het leven van een zieke, van Mara. Daarom kan ik dit boek aan elke christen aanbevelen.