12057

Liefde en respect

Eggerichs, Emerson

Bezinning en groei

18-06-2012

De liefde waar zij naar verlangt, het respect dat hij nodig heeft.

Liefde en respect is een geweldig boek over de sleutels om je huwelijk te verbeteren en steeds mooier te maken: Liefde en respect. Wat mannen en vrouwen vaak niet begrijpen, is, dat zij verschillende behoeften hebben en dat zij het nodig hebben dat hun partner hen in die behoefte tegemoetkomt. Voor de vrouw is dat liefde vanuit de man en voor de man is dat respect vanuit de vrouw. Dit boek is zo'n geweldige eyeopener voor mij. Ik ben die vrouw die maar wilde dat haar man liefdevoller zou worden, zonder door te hebben dat ik achterbleef in het tonen van mijn respect naar hem. En dit noemt Emerson: het Rad van de waanzin. Het is mogelijk om uit het rad van de waanzin te stappen, het rad te stoppen en het Rad van Motivatie op gang te brengen.

Er is een deel in het boek dat man en vrouw aangaat, en er zijn afzonderlijke delen voor de man en de vrouw. Natuurlijk kan de partner die ook lezen, het is alleen maar verhelderend als je alles leest. Dan noemt de schrijver ook nog het Rad van Beloning. De keuze van een man of een vrouw om God te gaan gehoorzamen en dat te doen en te zeggen wat zijn of haar partner nodig heeft, zal gevolgen hebben die haar en zijn leven voorgoed verandert. Hij zegt: "Voor de wereld slaat het misschien nergens op dat een vrouw haar ruwe en liefdeloze man respecteert. Het slaat nergens op dat een man een vrouw blijft liefhebben die hem minacht en geen respect voor hem heeft. Maar het is geen onzin: "God ziet er de waarde van in. Deze schijnbaar vruchteloze inspanningen zijn belangrijk voor God, omdat dit het soort dienen is dat Hij beloont."

Een reactie van een vrouw in het boek: "Dank u dat u me hebt leren inzien hoe kwetsbaar mannen diep van binnen zijn. Ik heb nooit geweten hoe hard een man het respect van zijn vrouw nodig heeft om zich waardevol te voelen als echtgenoot en man." Deze vrouw leert in de praktijk van haar huwelijk wat het is om volgens Gods norm te leven, in plaats van volgens haar gevoelens of geweten. En dit soort reacties maakt dat ik ook zo wil leven: geliefde door God en vrij om het goede te doen in mijn huwelijk. Een geweldig praktisch en goed boek!