20168

Kunst D.V.

Marleen Hengelaar-Rookmaaker en Roger D. Henderson

calivistisch perspectief op esthetica, kunstgeschiedenis en kunsttheologie

27-01-2021

Kunst D.V. is een boek uit de christelijk-filosofische reeks. In dit boek wordt de kunst besproken van het jaar 1500 tot nu. De calvinistische traditie heeft een belangrijke en eigensoortige bijdrage geleverd aan zowel de reflectie op kunst als aan de productie van kunst. De veelkleurige betekenis van de kunst als onuitputtelijk facet van Gods schepping, maakt dat dit een lijvig boek is geworden, waarin de volle breedte van de calvinistische kunst en haar filosofie en theologie wordt behandeld. Calvijn, Kuyper en Dooyeweerd hebben daarin hun eigen niet te onderschatten grondslag geleverd. De kunstgeschiedenis komt uitgebreid aan de orde. In de esthetica wordt onder andere de spanning tussen de ervaring van kunst als uiting van schoonheid tegenover de uiting van verzet en opstand mooi neergezet. Ook wordt de plaats van de kunst binnen de christelijke religie en de religieuze kunst in wat we doorgaans seculiere kunst noemen onderzocht. “Natuurlijk zijn kunst en religie bevriend, alleen hebben zij zelf daar nog maar een vaag vermoeden van,” is een zin waarbij je na gaat denken over je eigen houding ten opzichte van plaats van kunst binnen de kerk of zo je wilt het lichaam van Christus.

Dit boek is een prachtige behandeling van kunst en geloven en is het zeker waard om gelezen te worden. Niet alleen om een inzicht te krijgen in wat voor kunst er allemaal gemaakt is binnen de calvinistische traditie, maar ook om daar door de filosofische en theologische benadering verder bij stil te staan.

“In een door sociale media beheerste wereld raakt de conversatie vaak beperkt tot een omhoog of omlaag gestoken duim, een tweet of een kreet. Maar als we willen voorkomen dat een samenleving haar ‘gevoelseducatie’ verwaarloost, dan is het wellicht nodig om weer te leren aandachtig te luisteren naar het voelende lichaam, zoals dat in kunst genuanceerd tot uitdrukking komt. Yann Martel zegt: ‘Om een boek te lezen moet men stil zijn, ook moeten we stilzitten of stilstaan als we een film of schilderij bekijken. Religie maakt ook gebruik van stilte. Het leven lijkt momenten van stilte voor te staan, die ons toefluisteren: “Hier ben ik. Wat denk je?”.’”

Twaalf auteurs uit Nederland, de Verenigde Staten, Canada en Engeland gaan in op het eigene van kunst, maar ook op de plaats van schoonheid en de verbeelding. Ze behandelen de historische, filosofische, theologische en maatschappelijke ontwikkelingen die de bloei van kunst in recente eeuwen hebben bevorderd of tegengewerkt. Ook kijken zij kritisch naar de status van kunst in de huidige tijd en reiken alternatieven aan.

Je leest dit boek niet als een roman, maar je pakt het om te leren nadenken over je wortels en je eigen plek in de samenleving en in het Koninkrijk van God. De toelichting bij de vele kunstwerken kan je helpen om anders te kijken naar kunst in het verleden en het nu.

Voor studenten theologie en filosofie en kunstgeschiedenis is dit een inleiding op kunstgeschiedenis en kunsttheologie en kan dit boek enorm helpen om meer te aarden in je vak. Na elk item vind je een literatuurlijst. De besproken kunstwerken zijn prachtig afgedrukt. Er is een uitgebreide notenverantwoording.