11070

Kralen van hoop

Liggitt, Cathy

29-12-2011

Gaby en haar man willen dolgraag een kind en hebben daar al al het mogelijke aan gedaan. De enige keuze is nog adoptie, maar daar wil Gaby niets van weten. Heidi heeft het moeilijk met haar stiefdochter Katie, beiden treuren nog om de dood van de vader van Katie. Cassandra is een carrièrevrouw en heeft iets nieuws nodig omdat haar werk een sleur dreigt te worden.

Deze vier vrouwen komen elkaar tegen als ze zich inschrijven voor een korte zendingsreis naar Zuid-Afrika. Al dragen ze hun eigen problemen mee, ze komen onder de indruk van de kracht van de Afrikaanse vrouwen. Deze vrouwen stellen zich afhankelijk van God op in hun ellende van aids, armoede en alle overige moeiten die een leven in Afrika met zich meebrengen. Geleidelijk merken de vier vrouwen dat ze van de Afrikaners veel kunnen leren en er ontstaan zelfs vriendschappen.

De titel Kralen van hoop slaat op het project dat begonnen wordt; Afrikaanse vrouwen maken sieraden die in Amerika verkocht gaan worden. Lukt het deze vrouwen om het project in afhankelijkheid aan God over te laten, zoals de Afrikaners doen? Stuk voor stuk komen de vrouwen anders in Amerika terug, met een flinke lading stof tot nadenken en doen.

Deze roman is het gevolg van een zendingsreis naar Afrika van de schrijfster. Op een prachtige manier beschrijft ze de levens van de vrouwen en hun verschillende reacties op de reis. Het is duidelijk dat je jezelf niet achter kunt laten in Amerika; iets wat de vrouwen wel wilden. Je geestelijke bagage draag je altijd met je mee. De lijn van het boek is wel voorspelbaar: eerst wordt een aantal hoofdstukken gewijd aan de hoofdpersonen, daarna komen de lijnen samen. De manier waarop de karakters naar voren komen is goed beschreven, niet echt diep, maar wel aansprekend voor een groot publiek. Kortom: een fijne roman voor iedereen.