09013

Jezus vinden in de tabernakel

Tavernier, Kris

Bijbelstudie

25-03-2009

Tijdens de woestijnreis van de Israëlieten liet God weten dat Hij met hen meeging. De tabernakel speelde daarbij een belangrijke rol. Alle plekken en voorwerpen hadden een speciale betekenis, met als belangrijkste natuurlijk de ark.

In dit boek wordt de betekenis van allerlei aspecten van de tabernakel behandeld. En niet alleen de waarde ervan tijdens het oude verbond, ook wordt vooruit gewezen naar Jezus Christus en naar onze tijd en de betekenis van de tabernakel voor ons persoonlijk leven. De tabernakel wil ons laten zien hoe God met mensen om wil gaan en toont ons het belangrijkste voor ons leven: Jezus. Er wordt veel naar de Bijbel verwezen, de citaten zijn uit de Nieuwe Bijbelvertaling.

De tabernakel lijkt in eerste instantie misschien een saai onderwerp; niet meer van deze tijd. Maar schrijver Kris Tavernier slaagt er heel goed in alles te vertalen naar ons huidige leven. Daarbij gebruikt hij geen ingewikkelde theologische taal, maar de taal van mensen hier en nu. Het is daardoor een goed leesbaar boek geworden voor alle mensen. Niet alleen studiebollen zullen zich in dit boek herkennen, maar iedereen die lezen kan. Het is een fijn boek voor mensen die nog niet zo lang geloven, maar ook als je al jaren christen bent vind je in dit boek nog verrassende zaken. En zelfs mensen die niet geloven, maar wel interesse hebben in geschiedenis, zullen dit boek kunnen waarderen.

Jezus vinden in de tabernakel is een boek met verwijzingen. De tabernakel werd gemaakt zoals God had opgedragen aan Mozes. Voorwerpen en handelingen hebben een verwijzing naar een toekomstige tijd. In de tabernakel is veel verwijzing naar de komst van de Verlosser: Jezus Christus, de ark van het verbond. Het boek is echter ook een handreiking voor onze levensweg, de tabernakel spreekt in feite over de relatie tussen God en mens. Tavernier is er goed in geslaagd om ons te laten zien hoe God zijn weg met ons wil gaan.