Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

13034

Dit is liefde Vincent

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Vink, Willem de

Verdieping

Cora van Dijk

25-05-2013

4 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Dit boek gaat over het effect van genade. Aan de hand van het schilderij van de barmhartige Samaritaan neemt de auteur ons mee door de laatste 3 jaren van het leven van Jezus en legt dit naast het leven van Vincent van Gogh.

Vincent leidde een woelig leven. Thuis bij zijn ouders voelde hij zich niet welkom en ook in de relaties met andere mensen had hij grote problemen. Zijn broer Theo bleef hem echter trouw en uit de veelvuldige correspondentie tussen de twee broers leren we Vincent kennen. Een man op zoek naar liefde zonder veroordeling. Waar zijn ouders steeds liefde met voorwaarden wilden, kon hij daaraan niet voldoen. Zijn zoektocht naar Gods genade duurde zijn hele leven.

In de verhalen over de rondgang van Jezus op aarde leren we een liefdevolle Heiland kennen, voor wie geen mens te min is. In het bijzonder het verhaal van de barmhartige Samaritaan laat ons zien dat deze liefde ook van mensen gevraagd wordt; heb uw naaste lief als uzelf. Ook de kracht van vergeving schenken komt duidelijk naar voren. Wie heeft in zijn leven geen kennis gemaakt met de priester en Leviet die je voorbij lopen terwijl je zo veel van hen verwachtte? Het is mogelijk hen te vergeven. Hopelijk heb je in je leven kennis gemaakt met die Barmhartige Samaritaan (Jezus Christus) die je wonden verzorgt en je naar de herberg brengt en je niet in de steek laat.

Een bijzonder boek, dat kun je wel zeggen. Naast een inkijk in het leven van Vincent en het leven, sterven en opstaan van Jezus gebruikt de auteur nog veel ander materiaal waarheen hij verwijst. Er wordt van de lezer wel enige kennis van kunst en literatuur verwacht, er worden veel schilders en schrijvers (denkers) aangehaald, o.a. Dali, Munch, Kafka en veel anderen. Dat maakt het boek niet voor iedereen toegankelijk. De doelgroep lijkt vooral de christen te zijn die graag de diepte in wil. Voor hen is dit boek dan ook een aanrader. Als ex-student Cultuurwetenschappen was dit boek voor mij een genot. Ik heb geleerd dat de genade van God vele malen groter is dan wij als mensen ons kunnen voorstellen. Het effect van genade is dat je de liefde van God mag ervaren en......doorgeven. Willem de Vink is er goed in geslaagd dit in woorden duidelijk te maken. Van hem verschenen eerder boeken en dagboeken, maar ook is hij tekenaar van vele stripverhalen.

 

Luister naar een interview met Willem de Vink voor GrootNieuwsRadio:

 

 

Lees HIER de trailer van het boek.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.