14118

14118

Ortberg, John

Christelijk leven

26-09-2014

John Ortberg heeft een boek geschreven, dat door iedereen te lezen is. Hij schrijft met inzicht, humor en het vermogen om de ander te prikkelen tot onderzoek. Een waarschuwing is wel op zijn plaats: als je dit boek leest, kun je nooit meer zeggen, dat je niet goed geweten hebt, wie Jezus is en wat de gevolgen waren van zijn komst en leven in onze wereld.

John Ortberg is een uitstekend en enthousiast verteller en uitlegger en de vertaalster heeft perfect werk verricht. Zij heeft de essentie en de humor kunnen overbrengen; ze legt uit over welk boek het gaat in het Nederlands taalgebied, als hij een titel aanhaalt en weet kennelijk precies hoe je dat in Nederland zou zeggen, mijn complimenten. Mede hierdoor is dit boek één geweldige conclusie over de gevolgen die Jezus’ leven voor de wereld in de 2000 jaren daarna heeft gehad, en dat is enorm overtuigend. Je kunt er gewoon niet omheen: de komst en het leven en het sterven van Jezus hebben ervoor gezorgd dat daar waar mensen Hem volgen, de wereld mooier en beter is geworden. Dat niet alleen, hij bewijst ook dat God werkelijk door alles heen werkt en Zichzelf toont.

Je kunt dit boek niet in een recensie vangen. De indruk die het maakt is enorm, verbijsterend boeiend. Mijn zoon had het boek opgepakt en sneller uitgelezen dan ik, hij zei: ‘Dit boek heeft mijn leven veranderd.’ En ik snap zijn uitspraak heel goed: door dit boek begrijp je het appèl op je hele wezen: heb lief, luister, bid, wees niet langer onverschillig, maar word nog meer betrokken. Soms ben je op zoek naar een boek, dat aansluit bij de zoektocht van iemand die beseft dat God bestaat, maar verder niet zo goed weet wat hij er mee aan moet. Daar is dit boek uitstekend geschikt voor. Soms ben je op zoek naar een boek, dat aansluit bij de zoektocht van iemand die wel gelooft, maar nog niet zoveel weet, en daardoor over veel dingen twijfelt. Ook daarvoor is dit boek uitstekend geschikt.

Toen ik dit boek las, kreeg ik het gevoel dat het alles raakte, dat ik belangrijk vind. Meer nog: het bevestigde mijn overtuiging van het belang van mijn eigen leven. Veel andere boeken hebben die werking niet op mijn denken, zij scheppen vaak opties waaruit ik kan kiezen. Dit boek is echt anders.

En mocht je daarna nog meer willen lezen, Ortberg heeft 282 Noten in zijn boek staan met daarin verschillende bronnen, om je kennis verder uit te breiden.