10012

Iemand had twee zonen

MacArthur, John

Geloofsopbouw

22-02-2010

Zoals je kunt verwachten gaat dit boek met name over de gelijkenis van de verloren zoon. Deze wordt in drie delen besproken: De verloren zoon, de Vader en de oudste broer. Het wordt voorafgegaan door en er volgt een epiloog met informatie over gelijkenissen in het algemeen. Ook worden de twee gelijkenissen besproken die aan deze voorafgaan: het verloren schaap en de verloren penning. De drie gelijkenissen horen bij elkaar en hebben als centraal thema de vreugde in de hemelen wanneer zondaars tot bekering komen. Waar bij de eerste twee gelijkenissen dit het einde is, komt er bij de gelijkenis van de verloren zoon nog iets achteraan: het verhaal van de oudste zoon. Ook deze wordt uitgebreid besproken en er wordt ingegaan op het onverwachte open einde aan de gelijkenis. Na het bespreken van de gelijkenis volgt nog de reactie van Schriftgeleerden en Farizeeën.

Centraal thema van het boek is: de blijdschap van de Vader over elke zondaar die zich bekeert. Wij zijn geneigd naar het verhaal van de zoon te kijken, zijn vernedering en tenslotte zijn bekering, maar in deze gelijkenis staat ook heel veel over de grote liefde van de Vader; niet alleen voor zijn jongste zoon, maar ook naar de oudste zoon toe blijft hij vol liefde reageren.

John MacArthur is natuurlijk een bekend schrijver, daarom waren mijn verwachtingen hoog. Aan de ene kant is dit een sterk boek, het verhaal wordt goed uitgediept en toegelicht. Aan de andere kant moest ik constateren dat het boek dunner had kunnen zijn, er komt heel veel herhaling in voor. Zinnen als: ''zoals ik in hoofdstuk ... zal beschrijven" en "wat ik al eerder genoemd heb" komen veelvuldig voor. Het leidt tot hele alinea's met bijna letterlijke herhalingen. Dat is jammer, want het neemt je leesconcentratie weg.

Alles bij elkaar een goed en goed leesbaar boek, geschikt voor christenen, maar ook voor mensen die culturele interesse hebben. Voor hen een goede manier om in aanraking te komen met het geloof en hopelijk met de Vader. Daarnaast kan het ook de ogen van mensen openen die, net als de oudste zoon, het geloof te zeer zien als een opeenstapeling van goede werken die je moet doen om de liefde van de Vader te verdienen. Gods liefde kost niets, Hij is barmhartig en genadig en staat met open armen klaar om elke zondaar thuis te ontvangen.