17102

Hoe ik ging doen wat ik niet durfde

Boer, Mira de

Geloofsopbouw

25-07-2017

Als ik de eerste opdracht - het youtube filmpje: a thousand questons starring Sharon Irving bekijken - van het laatste hoofdstuk doe, heb ik het gevoel dat dit pas het begin is. Maar niets is minder waar: het is de Weg waarop we wandelen. De stappen die we doen zijn altijd op die Weg, omdat we kinderen van God zijn. Mira vraagt zich na het laatste hoofdstuk nog steeds af wie haar ‘discipelen’ zijn, terwijl die vraag in het boekje ruimschoots wordt beantwoord. En zo mooi dat ze zegt: “Ik bid dat het proces bij het schrijven van dit boek in mij doorgaat: naar God kijken en naar buiten kijken en de mensen om mij heen voorgaan, richting Jezus. Eigenlijk draait het daarom in dit hele boek.

Maar het blijft niet vaag in de lucht hangen. Mira geeft concreet vorm aan haar verlangen om haar weg met God betekenis te geven. Ze doet stappen, en niet alleen die uit haar comfortzone. Ze kijkt eerlijk naar haar eigen hart. Heeft ze het lef, het lev, wel om te doen wat ze zo graag wil doen. Haar opmerking over Pippi Langkous, die niet bang was en altijd in voor iets nieuws, gaat verder dan een grenzeloos zelfvertrouwen, het gaat over een grenzeloos Godsvertrouwen en de altijd blijvende vragen over de eigen identiteit.

Mooie opdrachten om te doorleven, wat ze op papier heeft gezet, versterken Mira’s zoektocht om haar motivatie te versterken. Ik zou zeggen, gewoon doen! Soms is het leuk en soms niet zo, maar wat geeft dat? Ben je zo vrij, dat een experiment niet hoeft te slagen? Voel je je zo geliefd, dat je ruimte hebt om meer tijd en ruimte vrij te maken voor iemand waarvan je denkt dat die ook liefde nodig heeft en misschien nog wel wat meer dan jij?

Prachtig, uitdagend werkboek voor vrouwen die Jezus volgen. En bekijk ook een van de websites van Stichting Agape www.designjeleven.nl