19033

Hoe de bij haar vleugels kreeg

McCarthy, Susan Carol

25-03-2019

Hoe de bij haar vleugels kreeg speelt zich af in het Zuiden van Amerika in het begin van de jaren 50. Rassenscheiding is aan de orde van de dag en eigenlijk houdt Reesa, de hoofdpersoon in dit verhaal, zich hier niet zo mee bezig totdat haar beste vriend wordt vermoord omdat hij op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was. Verscheurd door verdriet vertelt ze op haar eigen manier hoe ze Marvin mist en dat ze daarna pas de bordjes ziet dat zwarte mensen overal geweerd worden. Ze laat je de onmacht voelen van een gezin dat er andere normen en waarden op nahoudt dan hun omgeving. Reesa’s ouders proberen er alles aan te doen om de dader veroordeeld te laten worden. Er worden meer moorden gepleegd, allemaal net zo zinloos en iedereen weet dat de Klu Klux Clans erbij betrokken zijn maar niemand wijst de daders aan. Daders die zich veilig achter hun witte pakken verstoppen.

Reesa komt erachter dat rassenscheiding overal aanwezig is, in gedrag, taal en zelfs de inrichting van de tuin van de buren! De lezer wordt meegenomen in flashbacks van Reesa en haar broertjes en Marvin die eigenlijk samen opgroeiden. Dan krijgt Reesa een penvriendin en krijgt het boek nog een extra laag omdat je mee mag lezen met de briefwisseling tussen twee twaalfjarige meisjes die hun belevenissen samen delen.

Hoe de bij haar vleugels kreeg is een zeer diepgaande, spannende en ontroerende roman die door de mooie schrijfstijl van Susan Carol Mc Carthy heel vlot leest. Geschiedenis door de ogen van een 12-jarige en gebeurtenissen die dichtbij komen en niet echt een ver-van-je- bedshow blijken te zijn en je bewust maakt van hoe je met de mensen om jou heen omgaat.

Het verhaal is gedeeltelijk waargebeurd en is gebaseerd op de geschiedenis van de vader van de auteur. Dat doet je extra beseffen dat het nog geen 60 jaar geleden gewoon dagelijks nieuws was. En dan word je even stil….