19025

Ht teken in de lucht

Klein Haneveld, Johan

Science Fiction verhalen

01-03-2019

Deze science fiction verhalenbundel bestaat uit een aantal verbonden verhalen. Het eerste verhaal begint akelig. Het speelt zich af op Mars, 2035, waar astronauten merken dat het met de aarde compleet gedaan lijkt te zijn. Er is geen contact meer mogelijk. Ze zien de lichten op aarde doven. Hoofdpersoon Nick krijgt te maken met dood en eenzaamheid. En toch… Een klein lichtpuntje aan het einde van het verhaal.

De verhalen na deze eerste spelen zich alle af na 2035. Wat gebeurt er na de grote ramp? Hoe gaat het verder op aarde? In alle acht verhalen die na de ramp spelen speelt ‘De Autoriteit’ een bijzondere rol. Alle personen in het boek krijgen met hem te maken. Hij is de verbindende factor tussen de verhalen. In die zin is het ook meer een boek dan een verhalenbundel. Waar mensen soms wanhopig zijn of in gevaar, is De Autoriteit diegene die helpt, rechtzet en mensen op de goede weg brengt. Voor mij wat lastig waren de vele technische details die bij SF worden gebruikt. Als echte Alfa had ik moeite om mijn aandacht erbij te houden. Het verhaal ‘Stad van de duivel’ was mijn favoriet. Zo kundig, maar ook spannend geschreven. Dit verhaal had de auteur wel uit mogen werken in een boek van 500 pagina’s. Prachtig!

De Autoriteit wil alleen maar het goede voor aarde en mensen in dit boek. Maar wat gebeurt er als je geen autoriteit wilt aanvaarden in je leven? Ook rond dit thema een boeiend verhaal. Alle negen verhalen bevatten mensen met zeer uiteenlopende karakters die krachtig worden neergezet. Vooral de personen Nick en Lucy vond ik erg interessant. In zekere zin doet ‘De Autoriteit’ je denken aan God. Hoewel ik niet weet of dit wel de bedoeling was van de auteur. Ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van dit boek dat zo anders is dan alle andere boeken. Boeiend vanaf de eerste bladzijde, soms beangstigend, dan weer ontroerend, lachwekkend, interessant en emotioneel. Topkwaliteit!