13024

Het scherp van Ambon

Mastricht, Wouter van

15-04-2013

1.5 out of 5 stars

Deze spannende roman speelt zich af in de Gouden Eeuw. De Rotterdamse Evan Sharpe lijkt alles voor elkaar te hebben; een goede baan, een lieve verloofde. Maar dan krijgt hij via zijn werk te maken met corruptie, waarbij het leven van zijn broer op de Molukken gevaar loopt. Hij besluit om zijn broer te gaan zoeken en monstert aan bij een schip naar de Oost, niet wetende dat ook zijn eigen leven inmiddels gevaar loopt. Vanaf het moment dat hij op het schip is, moet hij vechten voor zijn leven. Of hij ooit zijn broer nog bereikt, is maar de vraag.

De tijd van de Gouden Eeuw wordt goed beschreven, boeiend en vlot leesbaar. Ook de couleur locale van natuur en omgevingsfactoren, evenals de karakters van mensen worden heel goed neergezet. De arrogantie van de handelaren en de politiek belangrijke mensen tegenover het gewone volk en vooral ook tegenover de bewoners van de Indische eilanden doet je schrikken. Martelingen en moord worden reëel beschreven. Er is geen enkel respect voor de Molukkers. Ze zijn slechts nodig voor de duizenden guldens die 'verdiend' worden met de handel in nootmuskaat, foelie en overige specerijen. Deze kruiden zijn belangrijker dan mensenlevens. Het is vooral macht en rijkdom waar het in het leven om draait.

De spanning in het leven van Sharpe voel je als lezer; je waant je een toeschouwer van dichtbij. Regelmatig moest ik constateren dat er iets ronddraaide in mijn buik bij het lezen. Spanning en medelijden met Sharpe merkte ik lichamelijk; maar ook misselijkheid bij de wandaden die gepleegd werden. Nederland heeft als natie een zwaar beladen verleden, een schuld die nog steeds op ons rust.

Dit is een bijzonder sterk boek voor elke liefhebber van historische romans. Helaas wordt er veel in gevloekt, wat in de loop van het boek mijn irritatie opwekte. Het is waar dat al in de Gouden Eeuw veel gebruik werd gemaakt van vloeken, krachttermen en seksueel getinte termen, waarschijnlijk evenveel als nu. Toch geloof ik als christen dat het niet goed is om deze taal in je boek te bezigen.