13067

Het laatste offer

Vlugt, Simone van der

18-09-2013

Na een one-night stand, dat een two-night stand wordt, wordt Birgit wakker en ontdekt dat haar geliefde is verdwenen. Ze dacht eindelijk de man van haar leven te hebben gevonden en is een beetje kwaad op zichzelf. Zo begint dit spannende boek van Simone van der Vlugt.

Meestal als een boek zo begint, wil ik hem al naar de bibliotheek terug brengen, want de levensstijl die hieruit spreekt, is niet de mijne. Toch heb ik doorgelezen, omdat zich hierna een interessant avontuur ontwikkelt. Birgit vindt Jef in een van de huizen van de makelaar waar ze bij werkt en waar ze hem over heeft verteld. Nooit wordt in het boek duidelijk waarom Jef naar dat huis was gegaan. Maar vanaf dat moment blijkt dat een man hem achtervolgt om hem te vermoorden.

Samen met Birgit weet hij de man steeds tijdelijk af te schudden en voert hun zoektocht naar de vader van Jef hen naar Egypte en Frankrijk. Het blijkt dat Jefs vader in een Egyptische tempel de aanwijzingen heeft gevonden over de Ark van het Verbond, die naar zijn opvatting een menselijk vernietigingswapen is geweest, of nog steeds is. Op dit punt wordt het verhaal interessant, omdat de schrijfster allerlei speculaties doet over de geschiedenis en de Bijbelse geschiedenis. Ze mengt ze handig door elkaar en maakt er een eigen theorie van. Je zou haast geloven dat het waar zou kunnen zijn.

Birgit, die gebroken heeft met haar familie, omdat zij haar bestaan dankt aan haar zus, die leukemie heeft (gehad), heeft zij veel moeten opofferen aan deze zus, van beenmerg tot een nier aan toe. Ze mocht vroeger thuis niets, omdat zij de reservepot was, waarop haar zus leefde. Dat heeft zij ervaren als liefdeloosheid en verwaarlozing. Als Jef en Birgit aan het eind van het verhaal uit een zeer benarde positie worden bevrijd, wordt zij als het ware herboren en maakt ze een ontwikkeling door in haar emotionele bestaan, ze begint haar ouders te vergeven.
Als de opdracht voltooid is, blijkt Jefs vader vermoord te zijn en rest hem zijn vader te begraven. Of ze de Ark van het Verbond ook gevonden hebben, wordt niet vermeld.

Dit boek is spannend op veel manieren. Birgit vindt ook werkelijk de liefde van haar leven, want Jef gaat heel veel van haar houden. Op hun zoektocht naar Jefs vader ontdekt Birgit nieuwe dingen over ouder-kind relaties. Als lezer bleef ik benieuwd of ze de Ark zouden vinden. Daarin werd ik teleurgesteld. Ook wordt er natuurlijk niets gezegd over alle speculaties waarin de vader van Jef geloofde en die klakkeloos door Birgit, Jef en anderen zijn opgelepeld, ten behoeve van de ontknoping van het verhaal.

Het is duidelijk dat de Bijbelse geschiedenis wordt misbruikt en dat met God geen rekening wordt gehouden (dat was al duidelijk aan het begin in de seksuele moraal ). De twee jonge mensen bevinden zich in groot gevaar, maar ze hebben geen idee dat hun losse seksuele moraal even grote gevolgen zou kunnen hebben voor hun leven. (Dus de lezer kan denken dat een keer met iemand naar bed gaan hooguit een teleurgesteld gevoel tot gevolg kan hebben en dat liefde het hebben van lustgevoelens is).

Voor jonge en oudere lezers vind ik dit boek zeer misleidend over liefde, God en het leven zoals het is. Hoewel het zeer spannend is om te lezen, heeft het bij mij dubbele gevoelens opgeleverd.