16065

16065

Cave, Julie

12-07-2016

In dit derde deel van de Dinah Harris Mysterie serie is een bommenlegger actief. Hij heeft het met name gemunt op kerken. Daarbij vallen niet veel doden, maar de kerken lijden enorme schade. Dinah wordt door Ferguson gevraagd om mee te helpen de dader te vinden. Het valt hen op dat de ravage voornamelijk groot is, waaruit zij concluderen dat de dader niet direct het motief heeft om veel mensen te willen doden, maar waarschijnlijk wel een boodschap wil afgeven aan de maatschappij en met name de kerken in de stad. De kerken pikken de signalen die deze man uitzendt niet op en laten hierdoor voor de zoveelste keer in het leven van de dader een kans voorbijgaan om de boodschap van redding handen en voeten te geven.

Dinah is nog maar pas christen en staat tussen het christendom en de wereld in. Ze weet alles van de redding, maar ook is het hoofdstuk van ellende in haar leven nog niet echt afgesloten, hoewel ze niet meer drinkt en door haar geloofsgroei de goede kant op gaat. In dit boek wordt ze ook weer verliefd, terwijl ze nog maar nauwelijks greep heeft op het vergeven van zichzelf voor wat betreft de laatste momenten samen met haar man en zoontje voordat zij stierven.

Dus aan alle kanten weer bijzonder spannend! Ook dit boek is zeer aan te raden aan vrienden voor als zij het christendom niet kennen of er bepaalde vooroordelen over hebben. Bij de dader zien we hoe vooroordelen kunnen uitgroeien naar verwoesting. Maar ook hoe hij stap voor stap gelegenheid krijgt om voor zichzelf de ware vrijheid te vinden.

De dialogen in dit boek zijn ook nu weer heel boeiend om te volgen. Met deze serie waagt Julie Cave zich op een nieuw terrein, het terrein van de apologetiek in de sfeer van een thriller. Dat kan meer kanten opgaan: ofwel je verliest de thrillerlezers, of je raakt je achterban kwijt omdat de sfeer waarin die leeft en de eigen overtuigingen te vaak en te veel naar voren komen.

Spannend om deze schrijfster te blijven volgen. Ze gaat geen maatschappelijk thema uit de weg en is zelfs met stereotiepen creatief. Het goed en het kwaad krijgt meer kleuren. Knap als je zo kunt schrijven.

[Total: 1 Average: 5]