202564

Goed tienerwerk

Monster, Simon

cursus tienerwerk

23-01-2024

Het hoofddoel van de cursus is het toerusten tot effectief tienerwerk.

De cursus is vooral praktisch, met als doel meer te weten over wie tieners zijn, welke veranderingen er in hen plaatsvinden en wat hun specifieke behoeftes zijn. Daarvoor is het nodig om kennis te nemen van zes basisprincipes. Bij de bespreking en toepassing van deze principes vind je vaak informatie over hoe het voor andere tienerleiders of voor de auteur was in hun tienerwerk.

Bijvoorbeeld: Ik was gericht op wat ik moest doen en wat de jongeren van mij moesten leren. Nu besef ik dat ik een andere houding had moeten hebben. Bij de actie luisteren in het principe Dichterbij komen en samen onderweg gaan. Het is interessant om te zien hoe de auteur de tienerleiders met goede opmerkingen en vragen helpt om na te denken over hun eigen houding ten opzichte van hun tieners.

Het tweede principe dat hieruit voortkomt is Vragen stellen en luisteren.

Als model voor zes basispricipes in het omgaan met tieners, jongeren in de leeftijd van ongeveer 12 tot 17 jaar, heeft de auteur gekozen voor het gesprek dat Jezus had met de Emmaüsgangers.

In het tweede hoofdstuk worden de doelstellingen van de basisprincipes uitgewerkt. In het tweede deel van dit hoofdstuk wordt over de toepassing van de principes gesproken. Je kunt bijvoorbeeld op veel manieren luisteren: met je oren, maar ook met je ogen, met je verstand en ook met je hart én met je geest. En… wees niet bang voor stiltes.

In dit boek staan bijvoorbeeld een model voor de onderwerpen die aan de orde zouden moeten komen op de tienergroep en manieren over hoe die aan de orde zouden moeten komen. Daarna volgt een praktische enquête die je onder de tieners kunt houden na verloop van tijd. Ook wordt duidelijke gemaakt hoe je verantwoordelijkheden kunt delegeren onder de oudste tieners en waarom je dat zou kunnen doen.

Het cursusboek is eerlijk over wat je nodig hebt als je tieners leidt en hoe je het kunt verprutsen en ook wat het je kost aan tijd en energie en inzet en zelfs je zelfbeeld. En dat is nog voordat de helft van de cursus voorbij is.

Hoofdstuk 3, bijna op de helft van het cursusboek, gaat over de puberteit. Ontwikkeling, communicatiestijlen, leerstijlen, levensvragen, emoties, identiteit en geloof. Het woord veiligheid komt vaak terug. Elk onderdeel wordt versterkt door goed gestelde vragen; mooie voorbeelden; praktische suggesties of spiegelvragen. Hoe ervoer jij dat zelf als tiener?

Een van de meest prachtige voorbeelden over hoe je tieners aan het denken kunt zetten over Gods geschenk van seksualiteit is het verhaal over Gerard en zijn brommer. Prachtig!

Eenvoud en doeltreffendheid gaan gepaard met begrip over de meest gelaagde onderwerpen.

Een cursusboek voor tienerleiders. Een goed cursusboek voor tienerleiders. Een uitstekend boek voor tienerleiders. Simon Monster heeft op het Union Bible Theological College in Ulaanbaatar in Mongolië van 2003 t/m 2021 als docent jaarlijks de lessenserie Hoe doe je goed tienerwerk? gegeven. Dit nadat hij 18 jaar tienerleider was geweest (en 13 jaar teamleider van tienerleiders), eerst in Oldebroek en daarna in Nunspeet. Intussen is dit cursusboek vertaald in het Engels en erna ook vertaald in het Nederlands, wat niet alleen een tekstvertaling inhoudt maar vooral ook een volledige bewerking die aansluit bij de betreffende culturen.

Voor gebruik van het boek, neem contact op met de auteur: simonmon@securenym.net