202595

Gevangen in nooit genoeg

Arjan van Dam

psychologie van begeerte

26-03-2024

Hoe komt het toch dat we steeds meer willen hebben? Hoe komt het dat wat we willen, niet is wat we nodig hebben en dat we er niet goed in zijn om in te schatten wat ons gelukkiger maakt. Dit zijn onder andere de belangrijke vragen die Arjan van Dam zich stelt en waar hij over schrijft. Ik ben blij dat hij dit boek geschreven heeft. Je herkent alles wat hij benoemt. En dat stelt je in staat om jezelf te evalueren en na te gaan wat je nu echt wilt. Uit de noten achter in het boek blijkt hoezeer hij zich heeft ingelezen. Hij kijkt naar de geschiedenis, de psychologie achter de begeerte en hoe het zit met verleiding en verslaving.

Heel praktisch geeft hij aan hoe je met zelfbeheersing of het ontbreken ervan om kunt gaan. Het laatste hoofdstuk bestaat uit goede tips: een recept voor een leven waarin je tevreden bent.

Door het hele boek heen heeft de schrijver voorbeelden gegeven die als tools fungeren om je nog meer bewust te worden van je zaken. Hoe kijken we tegen onszelf aan? Hebben de buren invloed op mij? Wat doet het zien van reclame- uitingen? Waarom gaan we van opvattingen uit die schadelijk zijn?

De diepste tevredenheid die we kunnen ontvangen, laat Van Dam buiten beschouwing en heeft de begeerte nergens religieus geduid. Daarom is het ook zo mooi dat hij dezelfde conclusies trekt als mensen die geloven. Verbondenheid met de Ander en met anderen kunnen je helpen om de begeerte aan banden te leggen. En ik lees is zijn tips om te groeien een volwassenheid in geestelijk opzicht. Mooi om te zien.