14016

14016

Bullinger, Dr. E.W.

Bijbelstudie

05-02-2014

Dit werk van Bullinger (1894) was nog nooit eerder in het Nederlands vertaald. Alleen daarom al een compliment aan uitgever Everread en vertaler H.B. Slagter.

Getallen hebben in de Bijbel vaak een bijzondere betekenis. Bijna elke christen weet wel iets over het getal 3, of 7, en natuurlijk 666. Maar er is nog zoveel meer. Het begint al bij het begin: God is de eerste. Dit betekent dat er niets en niemand voor God komt. Hij is de Eerste en de Laatste. Ook bij verbonden in het Oude Testament hebben getallen een duidelijke functie. Het getal 40 zien we regelmatig voorbijkomen: Mozes die 3 belangrijke periodes van 40 jaren in zijn leven meemaakte, het volk dat 40 jaar door de woestijn ging.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele die genoemd worden in dit boek. Heel stelselmatig wordt elk getal apart besproken met verwijzingen naar Bijbelteksten. Regelmatig diept Bullinger ook een onderwerp uit, zoals de schepping, de verbonden met Abraham, geslachtsregisters en veel andere zaken.

Door dit boek is mijn Bijbelkennis gegroeid en mijn geloof opgebouwd. Er staan veel dingen in het boek waarvan ik de betekenis niet kende. Een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is. Sommige zaken lijken wat vergezocht, maar de prachtige uitleg van deze broeder maakte dat het me niet stoorde. Het is immers nog altijd zo dat we als christenen niet allemaal dezelfde visie hebben op een aantal Bijbelse onderwerpen. Zo was Bullinger er van overtuigd dat de ziel geen eeuwig leven heeft. Voor de hokjesmensen onder onze bezoekers: hij was aanhanger van de hyperbedelingenvisie, ofwel hyperdispensionalist. Gelukkig komen dergelijke moeilijke termen niet voor in zijn boek. Bullinger was Anglikaans geestelijke heeft nog veel meer geschreven. Hoog tijd om daar eens meer kennis van op te doen.