Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

09055

Het geheim van Gods vriendschap

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Stafford, Tim

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

16-11-2009

3 out of 5 stars

BESTEL

Recensie

De ondertitel van dit boek is: Meer dan een persoonlijke relatie met de Heer. In een aantal hoofdstukken bespreekt de schrijver hoe je een goede relatie met God op kunt bouwen. Dat begint heel eenvoudig met de kennismaking. Dan volgen hoofdstukken over bidden en gebedsverhoring. Opvallend zijn de hoofdstukken over 'de familie' van God, namelijk je medechristenen, waarin je God kunt leren verstaan. Natuurlijk is ook een ruime plaats toebedeeld aan Jezus, Gods Zoon, waarin we zo veel van God mogen zien. De Bijbel staat centraal als instrument waardoor God zich wil laten kennen.

Wanneer je een boek met deze titel gaat lezen, zijn je verwachtingen hooggespannen. Tim Stafford kiest er echter voor om geen exclusieve verhalen en gebeurtenissen te beschrijven, hij kiest voor een beschrijving van de gewone dingen. Niet iedereen maakt namelijk speciale wonderen mee in zijn leven of hoort letterlijk de stem van God of krijgt bezoek van een engel. Dit zijn immers (net als in de tijd van de Bijbel) de uitzonderingen. Stafford laat zien dat Gods vriendschap voor iedereen is, met of zonder wonderlijke ervaringen. Voor de ene lezer kan dit een teleurstelling zijn, omdat hij juist op zoek was naar die speciale beleving. Voor de andere lezer kan het een troost zijn; je hoeft als christen geen wonderlijke genezing, openbaring of engelbeleving mee te maken. Via woord en Geest God kennen is voldoende.

In het duidelijk maken van dit laatste is de schrijver zeker geslaagd. Maar het woord 'geheim' in de titel van het boek kan misleidend zijn. Immers, Stafford laat in de inhoud van het boek zien dat God helemaal geen geheim heeft en een open relatie met de mens aan wil gaan, niets geheimzinnigs. Hierdoor kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden. Toch al met al een goed boek. Na het lezen hiervan heb je duidelijk het gevoel dat ook jij erbij hoort en je relatie met God versterkt kan worden.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.