Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

14044

14044

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Slagter, Peter

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

17-04-2014

4 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Dit boekje uit de serie Morgenrood gaat over de tegenstander van God, satan en zijn helpers. Gods plan met de wereld is satans werkveld. Zijn doel is dit plan te verstoren; hij weet dat hij niet meer kan winnen, dat God sterker is. De Bijbel vertelt ons hoe we hiermee moeten omgaan en leert ons zijn misleidingen te herkennen.

Op dit laatste gaat Slagter in. Teksten uit de Bijbel worden toegelicht en concrete adviezen worden gegeven. Je zou kunnen zeggen: is dat wel nuttig? In veel kerken wordt nauwelijks meer over satan gesproken, lijkt hij wel niet te bestaan. Maar in de Bijbel wordt hij gezien als zeer reëel en gevaarlijk. We moeten ons wapenen tegen zijn aanvallen en gelukkig reikt God ons daarvoor de middelen, denk maar aan de bekende tekst over de wapenrusting in Efeze 6.

Helaas is er ook iets dat volgens mij niet evenwichtig wordt besproken. Het gaat daarbij om de invloed van satan op predikers en evangelisten. Volgens Slagter zijn de meeste wonderen en tekenen van satan. Hij gaat er vanuit dat wij leven in de tijd van 'het verborgen koninkrijk'. Daaruit concludeert hij dat wonderen en tekenen niet of nauwelijks voorkomen in deze tijd. De teksten die hij aanhaalt zijn daarbij selectief en uit de context gehaald. Natuurlijk kunnen ook predikers en andere mensen in dienst van God aangevallen worden door satan. Maar waar hij niet tegen op kan is de naam van Jezus. En wij kunnen niet zeggen dat wonderen gedaan in Jezus' naam van satan komen. Vooral in het zendingsveld merken we dat het evangelie gepaard gaat met wonderen, denk aan gebieden als China en Nepal. Dat is heel Bijbels: lees het boek Handelingen er maar eens op na.

Ondanks dit punt geloof ik dat het goed is als christenen meer kennis krijgen van de invloed op onze levens van satan en zijn machten. Het boekje is dan ook wel aan te bevelen. Al is niet iedereen het met elkaar eens over alles wat in de Bijbel staat, we mogen één zijn in Christus. Dat maakt ons tot broeders en zusters. Dit boekje vergroot je Bijbelse kennis over dit onderwerp.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.