15043

15043

Austin, Lynn

01-04-2015

Het volk Israël leeft in ballingschap in Babylon. Haman wil de Joden uitroeien en met goedkeuring van de koning zal dat gebeuren op de dertiende van de maand Adar. Nadat dit bekend is geworden, gaat Ezra bij God te rade. Hij wil niet geloven dat dit het einde zal worden van Gods volk, maar heeft ook geen antwoorden op de wanhopige vragen van de Israëlieten. Dan komt er een nieuw decreet van de koning: de Joden mogen zich verdedigen. Het resulteert in een bloedige strijd waarbij ook Ezra's broer omkomt. Zijn vrouw blijft achter met twee kleine kinderen. Als Ezra in de wet leest over het zwagerhuwelijk, raakt hij ervan overtuigd dat hij met de vrouw van zijn broer moet trouwen. Later gaat hij naar de koning om toestemming te vragen om naar Jeruzalem terug te keren.

De tweede verhaallijn gaat over Ruben, een zoon van een smid die woont in de stad Kasifja. Zijn vader komt ook om in de strijd en dat kan Ruben niet verwerken. Hij sluit zich aan bij een bende Babylonische bandieten en raakt op het slechte pad.

De derde verhaallijn gaat over Amina,  een kreupel Edomitisch meisje dat haar ouders en broers in de strijd verliest. Met haar zus Sayfa wordt ze liefdevol opgenomen in een Joods gezin. Haar zus vindt het niet goed, het zijn vijanden en ze wil terug. Als ze hun oom ontmoeten op de markt, gaat Sayfa met hem mee om een nieuw leven op te bouwen bij haar volk. Amina is bang dat ze ook mee moet, maar haar oom wijst haar af vanwege haar handicap.

Deze roman is het tweede deel over de wederopbouw van Jeruzalem. Het eerste deel viel me tegen maar deze roman is bijzonder boeiend. De drie verhaallijnen komen op het eind op een mooie manier bij elkaar. Hoewel Ruben en Amina fictieve personages zijn en hun verhaal dus is verzonnen, is het heel realistisch beschreven. Op een ontroerende wijze beschrijft de auteur de  gevoelens van Ezra als hij toestemming van de koning krijgt om terug te keren. Onrealistisch vind ik het als Ezra's schoonzus zwanger is terwijl ze nog een baby heeft. Het is bekend dat in die tijd kinderen tot ongeveer hun vierde jaar gezoogd werden en dat daarna de vrouwen pas weer zwanger werden.