15042

15042

Kamp, Wilkin van de

Prentenboek

30-03-2015

Een luxe uitgevoerd cadeauboek ligt voor me, met foto's van Glenn van der Mull. Indrukwekkende foto's over de zeven maal dat het bloed van Jezus vloeide. Wilkin van de Kamp schreef de teksten over het lijden en sterven van Jezus. Zoals we hem als auteur kennen zijn ook deze teksten Bijbels onderbouwd en raken ze direct je hart. Wat het offer van de Heiland voor ons betekent komt duidelijk naar voren: op grond van jouw relatie met Jezus ben jij volkomen door God geaccepteerd.

Het is wel zo dat lezers van Van de Kamp niet veel nieuwe dingen tegenkomen. Zo te merken is er geput uit twee eerdere boeken: 'Het wonder van het kruis' en 'Wie je bent in Christus'.  Toch vind ik het geen probleem; deze uitvoering is totaal anders en de moeite waard om te lezen in de stille week. Heel mooi bedacht en uitgevoerd is het idee om de mensen van de foto's persoonlijk te belichten. Dit werkt verfrissend en maakt dat je je verbonden weet met deze mensen die broeders en zusters in Christus zijn. Gods liefde is voor alle soorten mensen. Met dit boek wordt duidelijk gemaakt wat het wonder van het kruis betekent. Door het wonder van het kruis heeft Jezus ons verlost. Het is aan ons om dit geschenk aan te nemen.

Een prentenboek, zo wordt het genoemd in het boek zelf. De illustraties zijn indrukwekkende foto's, die de moeite waard zijn om eens rustig en overdenkend te bekijken. Ik heb ook steeds naar achter in het boek gebladerd om het verhaal van de gefotografeerde persoon erbij te lezen. Dat kan ik je aanbevelen, het maakt de verbinding heel duidelijk tussen de gebeurtenissen toen en het leven van mensen nu. De tijden worden met elkaar verbonden.

Dit is een mooi boek om iemand cadeau te doen; of wanneer je jezelf wilt verwennen. Het is zo geschreven dat iedereen het kan begrijpen en als je dit boek gelezen hebt ben je er zeker van dat je de kern van het evangelie kent. Het is aan ons persoonlijk om de zeven wonderen van het kruis te aanvaarden als het offer dat voor ons gebracht is. Eer zij het Lam!