17149

Eva

Young, W. Paul

16-12-2017

Na De uitnodiging en De oversteek, heeft W. Paul Young zich weer toegewijd een boek te schrijven met meer lagen in de tijd en meer lagen in bewustzijn. Het boventijdse en bovennatuurlijke krijgen bij hem een aardse en tegelijk mystieke sfeer. In dit verhaal gaat het niet om Eva, maar om een van de talloze slachtoffers van slavernij en seksueel geweld. Het meisje Lillie heeft zowat het ergste meegemaakt wat iemand maar kan meemaken als gevolg van de zondeval van de mensheid. Het is heel knap hoe Young die twee feiten met elkaar verbindt en uitwerkt in het leven van dit kwetsbare meisje.

De bovenste laag is die van Lillie in onze wereld, lichamelijk en geestelijk totaal kapot en opgesplitst in meerdere persoonlijkheden, maar dat begrijp je eigenlijk pas naderhand beter. De laag eronder is een geestelijke wereld, waarin Lillie heling en genezing vindt, maar ook tegenwerking en verleiding om in de gebrokenheid te blijven. De laag daaronder is de geschiedenis van de hof van Eden waar Young een geheel eigen invulling aan geeft. Het is handig om de geschiedenissen in de Bijbel en eventueel de mythes omtrent het paradijs te kennen. Dat helpt om het een en ander goed te plaatsen.

In de tweede laag vindt het grote gevecht om Lillies leven eigenlijk plaats. Zelf heeft ze er deel aan, maar ze is niet alleen. Er zijn verschillende mensen uit de geschiedenis en engelen, die om haar heen zijn en haar helpen om verder te komen. Parallel eraan loopt het verhaal van het paradijs waar ze eerste toeschouwer maar later ook deelnemer is.

Als lezer identificeer je je met Lillie en maakt haar strijd mee, haar verwarring, schuld en ellende, haar opluchting, haar ontmoetingen. Zelfs met God. Op de achterflap staat dat je dit boek meer keren zou moeten lezen, en daar ben ik het mee eens, dan krijg je door hoe de lijnen met elkaar verweven zijn en toch meer ideeën of zo je wilt werelden deel uitmaken van het grote verhaal van onze geschiedenis. Ik geef dit boek 4 sterren omdat het zo knap in elkaar steekt.