17150

Advent en Kerst

Bonhoeffer, Ditriech

Christelijke overdenkingen

18-12-2017

Als je het boek Advent en Kerst in je handen hebt, heb je echt het idee dat je een cadeau krijgt. Het is zo mooi gemaakt, goed verzorgd en voorzien van een leeslint, waar zie je dat tegenwoordig nog!

De voorkant is bedekt met een mooie foto, een tak met sneeuw en bladeren. En in het boek zijn er foto’s bij de teksten gezocht die echt bij de sfeer van het boek passen. Het is voorzien van teksten die je dagelijks kunt lezen maar die je ook in een gespreksgroep zou kunnen gebruiken.
Er staan geen datums boven de pagina’s dus is het gebruik niet aan dit jaar gebonden. Ik vond een foto met allemaal handen op elkaar in de derde week van advent echt ontroerend.

Ik heb altijd veel bewondering gehad voor Dietrich Bonhoeffer. Vanaf het moment dat mijn leraar Duits op de MAVO zijn gedicht “Door goede machten trouw en stil omgeven’ voorlas dat hij in de gevangenis schreef in 1944, was ik door zijn verhaal geraakt. Dit gedicht komt in dit boek in gedeeltes terug. 73 jaar nadat hij het schreef is het nog steeds actueel en ontroerend.

Dit boek begint ook met een verhaal over deze brief aan zijn verloofde. Het is geen treurig verhaal maar een verhaal over de belofte om vandaag nog op zoek te gaan naar het wonder van Kerst. Elke dag staat er een tekst voor je klaar. Wie denkt dat het zware en ouderwetse teksten zullen zijn kan opgelucht ademhalen want het is bemoedigend en inspirerend om elke dag een moment te nemen tijdens de weken voor de feestdagen.. Het las heel prettig zodat ik niet kon stoppen met lezen en daarom las ik het boek in een weekend uit in plaats van elke dag een stukje. Ik werd blij van de teksten en het gaf mij hoop.

Het verhaal stopt niet na de kerst, net als in de bijbel begint het eigenlijk dan pas echt, ook de dagen na kerst tot oud en nieuw en de eerste zondag in het nieuwe jaar spreekt Bonhoeffer over geborgen zijn in de vrede van God en honger naar blijdschap, toekomstdromen en verwachtingen. Hij eindigt met een mooie uitleg over Epifanie. En daarmee is dit mooie verhaal afgerond. En kijken we uit naar de lijdenstijd. Daarna wordt het levensverhaal van Bonhoeffer verteld en dat verhaal was bij mij bekend maar maakt nog steeds veel indruk.

Dit is een heel mooi vormgegeven boek, geschreven naar aanleiding van de teksten die een theoloog ruim 70 jaar schreef en die nog steeds actueel zijn en elke dag een bemoediging voor mij, in een periode dat je naar de feestdagen toeleeft.