Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

15129

15129

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Graafland, J.J.

Christelijk themaboek

Sjoerd Veenman

12-11-2015

4 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Graafland, hoogleraar economie, onderneming en ethiek aan de universiteit van Tilburg, heeft met ‘En God schiep’ een boek geschreven over een onderwerp waaraan veel christenen weinig aandacht besteden. Vanuit de christelijke traditie kennen we natuurlijk Franciscus van Assisi, die volgens de overlevering zelfs tot de vogels preekte, en – meer recent – een auteur als C.S. Lewis, die in zijn ‘Het probleem van het lijden’ uitgebreid stilstaat bij het lijden dat dieren moeten ondergaan. Maar dit zijn toch uitzonderingen.

Alleen al om die reden is het goed dat Graafland zich in het onderwerp ‘De Bijbel en de dieren’ verdiept. Hij noemt het bescheiden: een oriëntatie, maar geeft vervolgens veel informatie en stelt vragen als: hoe moet je als christen omgaan met dieren?

In de Bijbel worden dieren duidelijk als ondergeschikt aan de mens beschouwd, maar dat is niet het hele verhaal. Regelmatig worden ze juist tot voorbeeld gesteld. Zo moeten we naar de mieren kijken, vanwege hun ijver, en heeft ook het leven van spinnen en klipdassen ons veel te zeggen. Opvallend is het ook dat er over Jezus Christus op verschillende plaatsen gesproken wordt als ‘het Lam’ en ‘De Leeuw’.

God zelf is betrokken bij het lot van de dieren. Heel toepasselijk verwijst Graafland in dit verband naar het slot van het boek Jona. Daar is de profeet verontwaardigd, omdat God de stad Ninevé spaart. Maar God spreekt dan tot hem: zou ik niet goed zijn voor zo’n grote stad, met zoveel mensen en … zoveel vee.

Kortom: een boeiend boek. Het biedt veel om over na te denken al zijn sommige hoofdstukken niet zo eenvoudig.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.