15132

15132

Sliker, David

Christelijk themaboek

21-11-2015

Eindelijk een boek over de eindtijd waarin de auteur niet steeds bezig is zijn gelijk te halen! Verrassend en prettig. In dit boek gaat de auteur veel verder dan alleen de eindtijd. Hij betrekt hierbij heel je leven als christen. Hier en nu.

Inhoudelijk heeft het boek een duidelijke uitleg. De opname van de gemeente wordt geplaatst net voor de terugkomst van Jezus. Dat wijkt wel af van andere zienswijzen, maar zijn argumenten zijn duidelijk en goed toegelicht. Zo gelooft hij ook niet dat we al in de eindtijd leven, maar nog daarvoor. Om met het beeld van de barende vrouw te spreken: we hebben wel weeën, maar het vlies is nog niet gebroken. Sliker gelooft dat op dat moment de eindtijd echt begint. Volgens hem leven we dus nu in de tijd waarin de weeën elkaar steeds sneller opvolgen en duurt deze tijd van de hemelvaart tot aan de eindtijd. Hij roept vooral ook op tot een intieme relatie met God door Bijbellezen en gebed. Er is nog veel te ontdekken over de eindtijd in de profetieën van het oude verbond. God wil ook onze generatie gebruiken om meer te onthullen van zijn prachtige heilsplan.

Heel mooi vind ik het dat het heilsplan in zijn totaal gezien wordt, vanaf Genesis 1 tot het laatste vers van Openbaring. In de traditionele kerken (waar ik zelf overigens lid van ben) is het erg jammer dat er bij Gods heilsplan vaak alleen wordt gekeken naar Kerst, Pasen en Pinksteren, alsof dan het werk van Christus afgelopen is. De terugkeer van Jezus hoort er wat mij betreft helemaal bij en ik mis dit onderwerp dan ook in onze reformatorische kerken.

Alleen al de titels van de hoofdstukken zijn sterk motiverend om te gaan lezen: Wie zal stand kunnen houden; Gods grote plan voor de kerk; satans plan om de macht te behouden; de nieuwe dag breekt aan, dit zijn enkele van de hoofdstukken. David Sliker leert ons op een ontspannen manier, zonder vrees, naar de toekomst te kijken. Ondertussen heeft hij evenwel aandacht voor een onderwerp als de rol van satan, maar we mogen weten dat we als christen gewapend zijn om de strijd te overwinnen. We mogen uitzien met verlangen naar de wederkomst van Christus.