08008

Een stem in de wind

Rivers, Francine

18-02-2008

Twee personen worden gevolgd: de Germaanse Atretes en de Joodse Hadassa. Atretes komt via een bloedige oorlog als gevangene Rome binnen en wordt opgeleid als gladiator. Hadassa wordt als slaaf verkocht en komt bij de welgestelde familie Valerianus terecht. Zij wordt de persoonlijke slavin van Julia, de dochter. De zoon in de familie, Marcus, wordt verliefd op haar.

Hadassa heeft het erg moeilijk, omdat ze christen is. Ze probeert dit verborgen te houden, omdat ze weet dat de christenen als vijanden van het rijk gezien worden. Toch vindt ze in de omgeving een groepje christenen waar ze zich in het geheim bij aansluit.

Atretes wordt gevolgd in zijn leven als gladiator. Hij wil niets liever als terug naar zijn geboortegrond en door veel doden op zijn naam te hebben, kan hij zijn vrijheid verdienen, wordt hem verteld. Zijn haat tegenover de Romeinen is zeer groot. Kan hij zijn vrijheid terugkrijgen?

In het boek worden zonder omwegen de gruwelijkheden beschreven die plaatsvonden in het Romeinse rijk van de eerste eeuw. De situatie in Jeruzalem en in het Germaanse rijksdeel zijn zeer gewelddadig. Vanuit deze situaties verplaatst het beeld zich naar Rome. Daar speelt de rest van de roman zich grotendeels af. Duidelijk wordt hoe de rijke Julia en Marcus Valerianus zich te buiten gaan aan feesten en uitwassen. Dit alles wordt op een realistische manier geschreven. In het begin van het boek komt het een beetje saai over, maar na een tiental bladzijden zit je toch al midden in het gebeuren. Duidelijk wordt dat mensen van rijkdom en aanzien niet gelukkig worden, maar eerder veeleisend. Het christendom wordt beschreven als levensgevaarlijk, Rome ziet hen als vijand en er staat dan ook geen straf op het doden van een christen. De spelen in de arena waar Atretes aan deelneemt, zijn heel realistisch. Je krijgt bijna de neiging je hoofd af te wenden als er een laatste doodsslag plaatsvind bij een gevecht.

Ik heb al meerdere boeken van Francine Rivers gelezen. Maar deze steekt daar ver bovenuit. Het is absoluut 5 sterren waard. Ik ga ook beslist de twee andere delen van deze serie over christenen in het Romeinse rijk.