08009

Diepe stilte

Mazzarella, Nicole

Saskia schouten

21-02-2008

Na het overlijden van haar ouders wordt het voortzetten van het boerenbedrijf het levenswerk van de ongetrouwde Dottie Connell. Ze runt de boerderij met behulp van de knecht Stanley. Haar vriendin Zela komt op een avond langs met haar dochter Mattie en laat deze bij Dottie achter. Dottie vraagt niet naar het waarom, maar komt er de volgende dag achter als ze hoort dat de woning van Zela en haar man is afgebrand en beiden zijn omgekomen. Het blijkt dat de brand is aangestoken.

Het waarom is een raadsel voor Dottie. Mattie blijft bij haar in huis, hoewel ze ook bij haar oom Morris en zijn vrouw Charlotte terecht kan. Dottie verhindert dat; ze heeft namelijk vroeger een relatie met Morris gehad. Stanley heeft een zwak voor Mattie, Dottie echter heeft er moeite mee om Mattie liefde te geven. Omdat het financieel niet zo goed gaat met de boerderij, investeert ze Matties erfenis in het bedrijf.

Jaren later laat Stanley voorzichtig merken dat hij van Dottie houdt. Ze gaat niet op zijn toespelingen in en hij vertrekt naar elders. Als Mattie verkering krijgt met Travis en hij een keer komt eten, vertelt Dottie hem dat Mattie niet te vertrouwen is. De verkering raakt uit en dan blijkt Mattie zwanger te zijn...

Dit boek is verschenen in de serie Thaleia romans onder de noemer eigentijdse literaire fictie. Ik vraag me af wat eigentijds inhoudt; het verhaal speelt zich namelijk af in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Het boek leest wel vlot, de schrijfstijl is soms wat poëtisch wat het wel mooier maakt. Emoties echter, worden vaag of helemaal niet beschreven, bijvoorbeeld als Dottie Mattie vertelt dat haar ouders omgekomen zijn.

Op de achterflap staat dat Dottie haar overleden vriendin en Mattie zal moeten bedriegen om de boerderij te behouden. Dat slaat op het oneigenlijk gebruik van Matties erfenis. Het suggereert echter dat het de hoofdmoot vormt van het verhaal, terwijl het aan het eind van het eerste deel ter sprake komt en verderop in het tweede deel, waar Dottie Mattie dit vertelt.

Naar mijn idee gaat het boek hoofdzakelijk over het alleen zijn van Dottie, haar boerderij die ze in bezit wil houden en haar moeizame relatie met Mattie.