13022

Diep geraakt

Kingsbury, Karen

03-04-2013

Deel 3 van de serie: 'Het witte doek'.

Keith en Chase' grote droom is om films te maken die de wereld veranderen. Tijdens de premiere komen er al reacties van mensen die diep geraakt zijn door hun eerste film. De mannen gaan in onderhandeling om voor de volgende film een beroemde acteur te vragen en dat lijkt te gaan lukken. Dan krijgt Chase een brief van zijn dominee en neemt hij een beslissing die ingrijpend is voor 'Jeremiah Productions', het bedrijf van Chase en Keith.

Keiths dochter zit intussen zwaar in de problemen maar ze weigert haar ouders daarmee op te zadelen en zegt steeds dat het goed met haar gaat, terwijl duidelijk te zien is dat dat niet zo is. Haar vriendin Bailey heeft al twee jaar verkering met Tim, maar aarzelt om de stap te nemen om een eind aan de relatie te maken. Cody heeft problemen met zijn moeder; zij was clean maar blijkt weer te gebruiken en komt in het ziekenhuis terecht.

Dit boek heeft veel verhaallijnen zoals de meeste boeken van Karen. Maar ze zijn goed uit elkaar te houden. Volgens de achterflap gaat het voornamelijk over Keith en Chase, maar Andi en haar moeilijkheden nemen een grotere plaats in in het verhaal. Het verhaal van Tim en Bailey vind ik wat langdradig. Al in deel twee merk je dat ze niet bij elkaar passen en dat het uiteindelijk tot een breuk tussen die twee zal komen. Dat gebeurt pas bijna aan het eind van dit boek. Dat vind ik een beetje onrealistisch. Verder valt op dat bijna iedereen christen is en vrijuit over het geloof praat. Het gezin van Bailey lijkt een ideaal gezin te zijn. Als er een vracht boodschappen gedaan is, helpt iedereen zonder gemopper om het op te ruimen. Tijdens sport en spel is de sfeer geweldig en valt er nauwelijks een onvertogen woord. Het is bijna te mooi om waar te zijn.

Cody is, zoals praktisch alle mannen in Karens boeken, lang en knap. Hoe meer het verhaal vordert, hoe voorspelbaarder het wordt. Desondanks is het een boeiend boek en is de titel precies van toepassing op het verhaal.