14147

14147

Oranje, Corien

Christelijk themaboek

Aritha Vermeulen

01-12-2014

Voor me op tafel ligt een boek met een prachtige cover. Het draagt de naam: Decemberdagboek en dat is het ook. Dit boek is speciaal gemaakt om in de drukke maand december een heleboel fijne rustmomentjes te hebben. Soms loop je jezelf voorbij door de drukte en stress van sinterklaasinkopen, cadeautjes inpakken, kerstkaarten versturen, het huis schoonmaken, bedenken wie je uitnodigt of bij wie je op bezoek zou kunnen gaan. Daarom dit decemberdagboek: om tot rust te komen. Corien Oranje schreef de teksten. Mariska Vos verzorgde de styling en de creatieve verwerking. Fotografie (echt heel mooi) was in handen van Dick Bos, Renate Bretzke en Elizabeth Ismail.

Bijbelse overdenkingen
Dit dagboek is een combinatie van Bijbelse overdenkingen en doe tips voor originele dingen om zelf te maken. De overdenkingen hebben een pakkende titel. Zoals: ‘De vrouw die met een moordenaar trouwde’ of ‘De man die zijn tong verloor’. De schrijfstijl van Corien Oranje vind ik erg prettig. Kort maar krachtig. Cursief gedrukt staan er bij iedere stukje twee vragen plus het Bijbelgedeelte dat je erbij kunt lezen. De auteur herinnert op elke bladzijde aan bidden en danken (God, ik dank u voor .. en Ik bid voor ...). Ze geeft als tip om elke dag van te voren op te schrijven voor wie je die dag wilt bidden of danken.

Geven
Bijzonder: Iedere decemberdag één of twee ideetjes om op een simpele manier iets uit te stralen van Jezus' licht. Het hoeft niet veel geld te kosten. Een voorbeeld hier van is: Geef de vuilnismannen een zak zelfgebakken muffins of cakejes.

Doen
Voor in het boekje schrijft Corien Oranje dat dé manier om tot rust te komen is om elke dag even de tijd nemen om iets creatiefs te doen. Bijvoorbeeld: maak een adventskaarshouder van een stuk hout dat je tijdens een boswandeling gevonden hebt. Het speciale van dit Decemberdagboek is dat dit boek naast Bijbelse overdenkingen ook een werkboek bevat. In het werkboek vind je de uitwerking van de ideetjes die op de foto's te zien zijn.

Ik vind het een origineel boek. Of ik echt zoveel tijd kan besteden aan de creatieve ideeën weet ik niet. Maar alleen van het bekijken van de foto’s word ik al blij.