15025

15025

Henderson, Dee

Thriller

21-02-2015

Charlotte draagt een groot geheim met zich mee: vroeger is ze ontvoerd en dat werd een bekende zaak, ook in de media. Daarom heeft ze haar naam veranderd en probeert ze zo goed mogelijk een nieuw leven te leiden. Dit alles wel onder bewaking, omdat er nog steeds gevaar dreigt. Bruce is een doorsnee Amerikaanse man met een munthandel. Doordat Charlotte veel munten heeft geërfd van haar vader komt ze met hem in contact. En er ontstaat een zekere vriendschap. Daarbij komt op een gegeven moment haar verleden ter sprake. Voorzichtig begint ze Bruce over de ontvoering te vertellen.

Naast de zich ontwikkelende vriendschap tussen deze twee gebeurt er nog van alles. Een journalist wil een boek schrijven over de ontvoering waarvan nog altijd een deel onopgelost is. Een echtpaar onderzoekt een cold case over een baby die jaren gelden ontvoerd werd. Helaas begrijp je al heel snel dat deze zaken zich vermengen met de ontvoering die Charlotte (vroeger Ruth) heeft meegemaakt. Terwijl Charlotte moeite heeft met alle omstandigheden doet Bruce haar een opmerkelijk voorstel.

Dit boek is een dikke pil. Toch vliegt het verhaal niet van de ene naar de andere extreme ontwikkeling. Er is veel ruimte gereserveerd voor de uitwerking van de personages en relaties. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat sommige mensen zullen zeggen dat het boek traag is, maar persoonlijk kan ik hiervan juist genieten. Daardoor is de relatie die zich ontwikkelt tussen de twee hoofdpersonen mooi om te lezen. Wel extreem is de enorme financiële rijkdom van Charlotte, die ook een grote rol speelt in het boek. Het verhaal leest prettig en is niet saai. Wel is het, door de bijzondere omstandigheden, lastig om je met Charlotte te identificeren. Mij lukte dat niet; ik identificeerde mezelf eerder met Bruce dan met Charlotte. Het boek geeft veel stof tot nadenken over de waarde van relaties. Prachtig vind ik het dat de betekenis van het woord liefde mooi wordt uitgewerkt. In plaats van verliefdheid en seksuele aantrekkingskracht blijkt de ware liefde anders te zijn. Het einde is zoals verwacht en dus voorspelbaar. Dat is jammer. Toch is het een boek geworden dat interessant is en prettig leest. Het steekt boven het gemiddelde uit en krijgt daarom van mij 4 sterren.

[Total: 1 Average: 4]