19050

De vrouwe van Almarick

Dijk, Marijke van

Christelijke historische roman

02-05-2019

Allereerst de uitvoering van het boek; ik vond het een heel mooi boek om te krijgen met een net uitgevoerde tekening op de cover waardoor je goed in de sfeer komt van waar dit verhaal zich onder andere afspeelt. Verder is de eerste letter van elk hoofdstuk mooi uitgevoerd.

Dan het verhaal. Gwendalyn wordt uitgehuwelijkt maar haar huwelijk is geen lang leven gegund. Haar man moet meedoen met de kruistocht en komt niet meer terug. Gwendalyn heeft geen tijd om te rouwen maar moet op de vlucht voor ridder Rybald die haar wil hebben. Gwendalyn komt in Schotland terecht bij Aayden. Ze leeft daar verder onder de schuilnaam Fardau. Aayden neemt haar onder zijn hoede maar hij heeft ook zijn verhaal. Terwijl zij dichter en dichter naar elkaar toegroeien en samen de Heilige schriften vertalen (wat eigenlijk niet mag in die tijd) lees je steeds meer over wat er zich allemaal tijdens de eerste kruistocht heeft afgespeeld. Het verhaal van Fardau/Gwendalyn wordt afgewisseld met de belevenissen van Aayden en Almarick en hun vrienden tijdens de eerste kruistocht.

Bijzonder is dat het geen moment saai wordt maar dat je steeds nieuwsgieriger wordt naar het verhaal van Aayden, waarom verbergt hij zijn gezicht? Wat is er met Almarick, de man van Fardau gebeurd? Je krijgt van Marijke van Dijk steeds een stukje geschiedenis, overgoten met een mooi gedetailleerd verhaal en afgewisseld met de persoonlijke belevenissen van de mannen die de strijd aangaan. Met op het eind een complete plottwist die niemand verwacht had. Hoe mooi kan het zijn?

Verbijsterd las ik hoe wreed het eraan toeging tijdens de kruistocht. Zelfs Aayden, die echt vanuit zijn geloof deelnam twijfelt aan de heiligheid van deze tocht; de martelingen en moorden worden de lezer niet gespaard. Je leert de hoofdrolspelers steeds beter kennen en romantiek en spanning wisselen elkaar ook in Schotland af als Fardau belaagd wordt en ook hier weer in gevaar komt.

Ik vond het een mooi compleet verhaal, het deed me soms een beetje denken aan Belle en het Beest maar dan in de middeleeuwen. Ik genoot van de beschrijvingen van jurken en de omgeving en vond de tegenstellingen tussen de beschrijvingen in het Heilige land en Schotland erg mooi om te lezen. De een kleurrijk, de ander somber. De een koud, de ander warm. Ik baalde echt toen het boek uit was en kijk uit naar een nieuwe historische roman van Marijke van Dijk. Ze heeft wel bewezen dat ze dat kan schrijven. Daarom 5 dik verdiende sterren!