15059

15059

Cook, Hugh

12-05-2015

Hoofdpersoon Madeline woont in een rustig stadje in Ontario. Als haar zoontjes Jesse en Adam in de tuin aan het spelen zijn overkomt Adam een vreselijk ongeluk. Hierdoor raakt hij verstandelijk gehandicapt. Dit eerste deel van het boek is heel sterk geschreven. Je leeft helemaal mee met de wanhopige moeder die haar zoon bijna ziet omkomen. En dan de weg naar (gedeeltelijke) genezing. Het raakte me diep.

Helaas begint het tweede deel van het boek nogal saai. Verhalen van mensen uit het stadje waarvan de samenhang nog onduidelijk is. Er komt pas weer wat leven in het boek als het stadje wordt opgeschrikt door inbraken en zelfs moord. Madeline wordt aangevallen. En met haar zoon Adam wil het niet goed lukken in het gezinshuis waar hij met enkele andere gehandicapten en twee toezichthouders woont. Ook met de vader van Madeline gaat het niet goed, hij lijdt aan dementie. Madeline vindt het erg moeilijk om met hem om te gaan. Soms praat hij in het Nederlands, omdat dat zijn moedertaal is, ze begrijpt hem dan niet. Madeline zelf heeft de lastige ziekte ms. Door haar beperkingen heeft ze ook moeite om bijvoorbeeld de hond uit te laten. Als zelfs haar geliefde hond wordt vermoord, weet Madeline niet meer hoe ze verder moet. Zal ze dan toch hulp van anderen moeten vragen?

Jammer dat in het boek een groot stuk zit dat doorworstelen is. Maar wel goed is de manier waarop relaties in beeld worden gebracht. Ouders die niet in de gaten hebben dat hun kind ontspoort. Madeline die niet goed weet hoe ze met Adam en haar vader moet omgaan; hoe ze haar zware ziekte kan dragen. Ze wil alles zonder hulp van anderen, maar is dat wel reëel? En wat moet ze als Adam wegloopt? Het beeld van de handicap van Adam wordt goed neergezet. Ook de ziekte van Madeline zelf en de dementie van haar vader.

De auteur van dit boek is zelf in Nederland geboren en op zijn zevende naar Canada vertrokken. Zijn eerste boek verscheen in 1985. Al eerder werd een boek van hem vertaald in het Nederlands. Dit boek leest in elk geval prettig. Het is van gemiddelde kwaliteit.