14150

14150

Baan, Jacques van de

Christelijke thriller

06-12-2014

Jeffrey Newman, cryptoloog bij de NSA in Amerika wordt ingezet om een probleem te onderzoeken. Op diverse plaatsen in de wereld lijken olievelden droog te vallen. Wat is er aan de hand? Wie is de initiatiefnemer van deze wereldwijde ramp? Hoe hebben ze het gedaan? Hij gaat samen met Clyde, een Engelse vrouw die onderzoek doet naar schone energie op zoek naar een antwoord.

Tegelijkertijd wordt Jeffrey geconfronteerd met een mysterieuze Keltische traditie: de runencirkel. Iemand (wellicht een druÏde?) wil daarmee iets doorgeven. Of wordt hier een spelletje met hem gespeeld? Zijn ervaring als cryptoloog komt hem goed van pas, maar wat hebben de twee zaken met elkaar van doen?

Twee verhaallijnen worden vakkundig bij elkaar gebracht, maar lopen toch ook onafhankelijk van elkaar door. Knap gedaan door Van de Baan. In deze thriller zijn veel op waarheid berustende feiten verwerkt. Dat maakt het verhaal zeer geloofwaardig, zodat je er helemaal in opgaat. Als tegenhanger van de moderne criminologie is er sprake van het oude geloof van de Kelten. Een religie met tradities die in het heden weer tot leven gebracht worden. Hier en daar komt op logische wijze het feit aan de orde dat Jeffrey een christen is, maar het ligt er niet dik bovenop. Dat maakt het boek geschikt voor alle liefhebbers van thrillers. Voor mensen met een zwakke maag: er wordt gedetailleerd weergegeven hoe verschillende folteringen plaatsvinden. Gruwelijk, maar wel geloofwaardig en, naar mijn mening, heel reëel. Het einde van het verhaal, dat wat eerder komt dan op de laatste bladzijde, is absoluut verrassend. Het taalgebruik in het boek is prettig, niet te simpel, wel uitdagend, zodat je de neiging hebt zaken na te zoeken op internet. Ik was bijvoorbeeld verrast over de gevolgen van de olieramp in Mexico in 2010; dat er op de huidige dag nog zoveel gevolgen merkbaar zijn wist ik niet.

Dit is beslist het beste boek tot nu toe van deze auteur. Werkelijk alles klopt, zowel het verhaal als de schrijfstijl. Als je van spanning houdt is dit beslist een boek om te lezen. Leuke bijzaak is dat je er ook nog iets van leert. Daarom krijgt Jaques van de Baan van mij 5 sterren voor de Runencirkel.

[Total: 15 Average: 4.7]