16121

De kracht van stille mensen

Dembling, Sophia

27-12-2016

Sophia Dembling is schrijfster en spreekster en introvert. Dat blijkt duidelijk uit dit prachtige boekje De kracht van stille mensen dat zij heeft geschreven om aan iedereen duidelijk te maken wat introversie nu precies. Ook ik haal steevast ‘verlegen’ en ‘introversie’ door elkaar, maar dat is nog maar één denkfout in onze extraverte cultuur. Als ik haar opsomming hoor over hoe wij met introversie omgaan, dan denk ik: Sophia Dembling heeft gelijk en dit moet iedereen lezen, of je nu introvert of extravert bent. Want, dat is het mooie van haar boek, deze twee vullen elkaar prachtig aan! We kunnen niet zonder elkaar. De introvert heeft de extraverte mens nodig en andersom.

Mensen die graag alleen zijn, zijn niet per se egoïstisch of zelfs narcistisch. Mensen die opzien tegen het zoveelste feestje zijn niet asociaal. Mensen die tijd nodig hebben om over een besluit na te denken, zijn niet altijd uitstellers of treuzelaars. Soms zijn deze mensen gewoon introvert. En dat is niet negatief. Het is gewoon wat het is. Als je introvert bent, denk je graag na en het liefst alleen op een stille plek. Daar kun je weer opladen. In tegenstelling tot de extravert die het liefst gelijk aan de slag gaat en heel graag samen met anderen is op een plek waar ‘het gebeurt’. Daar laden zij weer op.

Beide type mensen heb je nodig in het gezin, op school, op het werk, in de maatschappij, in de politiek, in de wetenschap, in de kerk, in de economie en in de zorg. Ik vind het geweldig mooi dat Sophia schrijft over dit onderwerp. Het helpt de lezer zichzelf en de ander beter te begrijpen en beter met zichzelf en de ander om te gaan.
Het boek is prettig geschreven en staat vol herkenbare situaties en eigen overtuigingen, die je eventueel wel of niet herkent voor jezelf of de ander. Dat is het prettige aan het boek. De schrijfster is een introvert persoon met een eigen karakter. Je leert haar ook direct een beetje kennen door haar boek. Je ervaart al op de eerste bladzijde haar eigen opluchting: “Ik heb geen hekel aan mensen. Ik ben niet onaardig of verwaand. Ik ben niet verlegen of contactgestoord...”